Rydd i økonomien: Hvilke kontoer trenger du?

Noen liker å ha alt på ett sted, mens andre liker å dele det opp litt mer fordi de føler at de har mer oversikt på den måten.

De fleste i dagens samfunn har en bankkonto av noe slag. For min egen del har jeg flere.

Vanlig konto, regningskonto, sparekontoer, BSU er de ulike kontoene jeg har. Grunnen til at jeg har delt dem opp er det flere grunner til, hovedsaklig oversikt og renter.

På den vanlige kontoen min kommer lønnen inn og det er også den bankkortet mitt er knyttet til.

Regningskontoen opprettet jeg for mange år siden og dit overfører jeg en fast sum hver måned som dekker alt av regninger som kommer inn. På den måten vet jeg at jeg alltid har nok penger til å dekke regningene og alt som står på den vanlige kontoen kan brukes til mat, bensin og gøy.

BSU opprettet jeg fordi jeg ville ha best mulig sparerente, jeg visste jeg ville kjøpe hus og jeg ville ha med meg skattefradraget når jeg tjente nok.

Sparekontoer har jeg faktisk tre stykker av. To i en bank og en i en annen bank. Den første sparekontoen min har jeg hatt hele livet, og selv om jeg gjerne skulle hatt bedre rente på den, liker jeg den fordi det ikke er noen begrensninger på den. Den andre sparekontoen min har bedre rente, men den har begrensninger: kun 12 uttak i året og det må spares fast – jeg kan ikke plutselig sette inn ekstra penger der om jeg har noe ekstra. Den tredje sparekontoen min opprettet jeg i fjor når jeg innså at jeg en eller annen gang vil måtte kjøpe meg en ny bil. Den har jeg i en annen bank fordi jeg brukte Finansportalen for å finne banken som passet best til formålet mitt. På den kontoen er det ingen begrensninger, rentene er gode og de beregnes månedlig.

Så ulike kontoer til hvert sitt bruk.

For noen kan det fungere fint med bare en til to kontoer (brukskonto og sparekonto), men for meg ble det for lite oversiktelig. Det viktigste er å tenke gjennom hva du har behov for og hva som passer best for din økonomi, og ikke minst, hva som passer best for din måte å bruke og spare penger på.

Hvor mange ulike bankkontoer har du eller tenker du ikke så mye på det?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg