Robin Hood – helt eller tyv?

Mange regner Robin Hood som en helt fordi han tar fra de rike og deler ut til de fattige og trengende og dermed forsøker å jevne ut ulikheten som finnes. Prinsippet med utjevning kan være et godt prinsipp det – så alle kan ha nok til å klare seg for eksempel – absolutt noe jeg kan være med på. Skatt er en variant av dette – og jeg liker at vi har veier, sykehus, skoler og andre ting som er et gode for hele fellesskapet.

På den annen side: å ta noe som ikke tilhører deg – selv om det er for en god sak – er likevel stjeling er det ikke?

Når jeg var liten tenkte jeg at Robin Hood var en helt som hjalp andre – det var også det alle variantene av fortelling gjorde – og de fleste (om ikke alle?) rundt meg også fortalte meg. Som voksen har jeg fått et annet og mer nyansert blikk på Robin Hood.

For de som har nok og mer enn det, syns jeg det er viktig å dele med de som ikke har nok – ikke fordi alle skal være like, ikke fordi alle fortjener det samme, men fordi vår medmenneskelighet og vår samvittighet burde fortelle oss at vi er en del av et samfunn som, om det skal være velfungerende, har et kollektivt ansvar for hverandre.

Det kan kanskje virke som den samme tingen, bare sagt på ulike måter, men det er ikke det i mitt hodet i alle fall. Den første måten er tvang – noe en del er motstandere av (jeg liker sjeldent – om aldri – å blir tvunget til noe jeg ikke ønsker eller liker). Den andre måten er å ville hjelpe fordi en kan; å strekke ut en hånd for sammen kunne komme dit en ønsker så begge parter får noe godt ut av det – den ene parten får hjelp og den andre parten får gleden av å hjelpe og gjøre godt.

Tenker du på Robin Hood som en helt eller en tyv?

4 kommentarer
    1. Kan se den at man ikke skal ta noe som ikke tilhører en, men jeg vet nå ikke helt om det var det Robin Hood gjorde. Tenker man litt over det, så tok han vel tilbake det øvrigheten hadde urettmessig krevd inn for mye. Så i det tilfellet syntes jeg det er innafor 😉 Ellers i dagens samfunn er det litt annerledes 🤔

      1. Så lenge han da delte ut det han tok tilbake i riktige mengder til de det ble tatt fra – da kan jeg si meg enig, men jeg tviler på at det gikk så riktig for seg… Ja, selvfølgelig er dagens samfunn annerledes enn historien til Robin Hood, men en kan finne likheter i mange historier.

    2. Veldig gode refleksjoner, og er helt enig med deg her, nonetheless er Robin Hood en helt for meg. Jeg kjenner til han som Vera Lynn beskriver, og hans intensjoner var alltid de beste. Når det gjelder å stjele, hvis man lider nød, hvis mine nære og kjære lider nød og sulter, så har jeg intet problem med å rappe lommeboka til Støre eller noen av disse bandittene i hans entourage 😜

      1. Ja, intensjonene er det ikke noe å si på, men gjennomføringen er jeg noe mer skeptisk til. Enig i at noen lommebøker hadde føltes mer greit å rappe enn andre i en nødsituasjon… 😜

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg