Penger og mat i mai

Hver måned bruker jeg penger på mat – jeg hadde tross alt ikke overlevd uten mat så jeg syns det er en fornuftig ting å bruke penger på. Siden jeg har lyst til å gro grønnsaker og jeg liker tall tok jeg vare på alle kvitteringene fra mai for å sjekke noe. Hvor mye penger brukte jeg totalt sett på mat i mai og hvor mye av det kunne jeg eventuelt grodd selv om jeg hadde plassen til det?

Totalsummen for mai var kr 2.166,84. Det jeg regner som matbudsjettet mitt hver måned er kr 2.500, men hva jeg faktisk bruker varierer litt. (ifølge referansebudsjettet er det kr 3.120 som ville vært “naturlig” for meg) Noen ganger bruker jeg mindre og andre ganger bruker jeg mer. Det avhenger av flere ting – hva jeg har i fryseren, hva jeg spiser til middag og hva som er på tilbud i butikken. Handlelisten skriver jeg ut fra to ting: hva jeg trenger (eller ønsker) og hva som er på tilbud.

Når det gjelder mai – om jeg hadde grodd grønnsaker selv – ville dette utgjort kr 229,41 av pengene jeg brukte på mat i mai måned. Bare rett over 10% så ikke den største delen av utgiften for å si det sånn. Likevel et interessant regnestykke syns jeg. Kanskje jeg skal se om jeg kan forbedre det? På den annen side, når jeg ser på kvitteringene er det definitivt grønnsakene som er det billigste der… Ting som kjøtt, melk, pizza, øl og te virker alle til å være dyrere.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg