Noe å strekke seg etter…

Jeg har ikke vekstlys – noe som kan være en utfordring når jeg forkultiverer frø inne. Planter vil alltid strekke seg etter lyset, og det gjør mine til gangs. I alle fall noen av dem som har tatt litt av.

Jeg har nå lært at kornblomst spirer fort og strekker seg masse etter lyset. Det er de som står i front – skulle tro de var bakerst sånn som de strekker seg. Innser at selv om det stod forkultivering i mars-april burde jeg nok ventet litt med de. Til mitt forsvar så har jeg aldri grodd kornblomster før (som jeg kan huske i alle fall). Disse får et forsøk, men jeg tester nok også å direkteså disse – det er det ingen tvil om.

Bak dem står kamille (nummer to). De brukte heller ikke lang tid på å komme opp, men de er fremdeles bittesmå så de har ikke så mye å strekke?

Bakerst til venstre har det kommet opp to små Tiny Tim (en dvergkirsebærtomat) og bakerst til høyre jobber bladsalaten hardt med å komme ut av skallene sine. Hvorfor salaten fremdeles har hatten på vet jeg ikke, men jeg har hørt at litt spytt kan hjelpe dem til å ta av hatten (på grunn av enzymer i spyttet kanskje?). Så det er et nytt prosjekt for meg. Når jeg tenker over det kan det også ha noe med luftfuktighet å gjøre kanskje? Hm, usikker – det er så mye jeg ikke vet, men jeg lærer hele tiden noe nytt.

Har du noen lærdommer med å gro grønnsaker og blomster du kan dele (så jeg slipper å lære alt på den harde måten) ?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg