Lokalvalg – har du bestemt deg?

Nå er tiden straks inne. 8. og 9. september er det på tide å gjøre sin demokratiske plikt til samfunnet.

Det er mange som ikke stemmer og for de som sliter med å velge skjønner jeg det veldig godt. Det er aldri noen partier jeg er helt enig med.

Uansett så føles det ikke alltid som om det egentlig har noe å si om jeg stemmer eller ikke. Greia er at det er feil. Kanskje det ville vært din stemme som vippet et parti den ene eller den andre veien. “Liten tue kan velte stort lass” er det et ordtak som sier. Nå håper jeg jo ikke at min stemme skal velte noe, men jeg liker tanken på at den faktisk har en betydning.

Dessuten, om du ikke stemmer lar du andre styre livet ditt. Du burde heller ikke klage over at ting er som de er når om du ikke stemmer: du brydde deg jo ikke nok.

Ta ansvar for ditt eget liv og stem.

Sannsynligheten for at du er 100% enig med et parti er ikke nødvendigvis den største, men ofte er det noe partier som stikker seg ut som du er mer enige med enn andre.

Sjekk ut hvilke partier som stiller til valg der du kan stemme, skum gjennom partiprogrammene og ta en avgjørelse. Da har du i det minste bidratt og gjort et forsøk på at ting skal gå litt mer som du ønsker.

Selv har jeg en tendens til å vakle mellom to eller tre partier og så bestemme meg for hva jeg skal stemme på dagen jeg går for å stemme, så er spent på hvem som får min stemme i år.

Pleier du å stemme ved valg? og har du tenkt til å stemme i år?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg