Israel – Gaza-konflikten: en enkel løsning?

Konflikten mellom Israel og Gaza er et vepsebol å si noe om.

Selv om jeg har lest en god del om både dagens situasjon og historien til området de siste månedene, føler jeg meg ganske kunnskapsløs om hele situasjonen. I løpet av den siste tiden virker det som om flere og flere føler de må si noe – og det virker til at det er “viktig” å velge side?

Når stadig mer informasjon kommer fra alle mulige parter, kan en lett gå seg vill i all informasjonen. Spesielt siden frontene er så steile.

Det er nødhjelp, tortur, vold, kunnskap, kunnskapsløshet, følelser – så mange følelser, og flere ulike sannheter virker det som.

Området i seg selv virker til å være et vepsebol hvor flere svermer med vepser ønsker å inneha retten til det spesifikke vepsebolet – gjerne også ulike utvidelser i ulike retninger, men ingen klarer å bli enige om noe så da blir det bråk. Siden det blir såpass mye bråk, klarer heller ikke naboene å holde seg unna – de vil også være med å velge fordi de kjenner noen, eller de kjenner noen som kjenner noen – og alle har uansett sine meninger.

En enkel løsning – som jeg dessverre ikke tror har særlig mulighet til å faktisk kunne gjennomføres selv om den er utrolig enkel – vær enige om at alle menneskeliv har samme verdi og slutt å drep hverandre.

Så enkelt, men akk så vanskelig.

Kan vi alle være enige om noe? Vel, det har vist seg å være veldig vanskelig, men det er jo alltids et håp om at vi kan enes om at å drepe hverandre ikke er greit…

På den annen side – har du sett nyhetene i det siste – hvor mye drap, knivstikking og drapsforsøk det har vært rundt om i landet i det siste? En skulle tro menneskeheten var på vei tilbake til primitive tilstander…

4 kommentarer
    1. Nyhetene i det siste… tidsbegrepet er relativt, jeg ville heller spurt om hvorfor voldskulturen øker i takt med uvettig innvandring fra land som… ikke Israel, men deromkring…. 🐰

      1. Voldskultur er dårlig kultur som burde lukes vekk… og uvettig innvandring er generelt en dårlig ide – på et eller annet punkt har ting en tendens til å koke over og det går sjeldent (aldri?) godt…

        1. Heldigvis har jeg fått spådd min fremtid og jeg blir ikke drept av en kniv eller machete, jeg blir faktisk drept av en bjørn 🐰

          1. Alle alternativene der hørtes brutale ut, men du får i alle fall sett en bjørn på nært hold? 🧸
            Ingen har spådd meg, men jeg satser på å dø i søvne når jeg er skikkelig gammel etter å ha gjort masse av ting jeg ønsker å gjøre i løpet av livet 🧶🐄🌿🌱🐣🐑🐖🏡🧩

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg