Hvordan gikk det med målene for 2018?

Jeg satte meg en del mål for 2018 i desember 2017. Noen av målene tok det ikke lang tid før jeg endret litt på, mens andre mål glemte jeg helt. Nå som oppgjørets time er kommet blir spørsmålet: hvordan gikk det egentlig med målene mine gjennom 2018??

Målene jeg startet 2018 med har jeg skrevet i kursiv (klipp og lim er en genial ting!!).

Økonomisk:

– Nedbetale boliglån med kr 60.000,- (første prioritet) Dette målet slo jeg langt ned i støvlene og er veldig stolt av det! Tallet her ble faktisk hele kr 86.614,52.

– Spare penger; totalt kr 30.000,- (andre prioritet) Siden jeg ikke hadde delt opp dette på noe vis tar jeg alle tallene samlet: kr 40.948. Wow! Så ikke helt den komme, men så regnet jeg ikke med å skifte jobb i løpet av året og dermed få utbetalt feriepenger. Disse feriepengene måtte jo selvfølgelig spares så jeg ikke avspiser meg selv med smuler sommeren 2019.

– Betale ekstra på studielån, ikke noe spesifikt tall her for det er bare om jeg får noe ekstra noe sted (tredje prioritet) Ja, betale ekstra hver måned her på grunn av studielånsutfordringen. Resultatet av det ekstra kan du finne her.

– Følge et nullbasert-budsjett jeg setter opp hver måned. Skjedde absolutt ikke, men innså at jeg ikke har behov for det da jeg er ganske god til å følge budsjettet mitt.

– Lære mer om økonomisk frihet; hva det kan bety og hvordan oppnå det. Har lest og hørt en god del om dette og tror jeg begynner å forstå litt av det. Heldigvis har jeg god tid til å lære og spare og tenke. Dette målet i seg selv var veldig lite målbart, men er fornøyd med den nye kunnskapen jeg har tilegnet meg i løpet av året.

Helse:

– Gå tur og gjøre litt styrkeøvelser hver dag (målet er å gå hytte-til-hytte på Hardangervidda sensommeren 2018, så her er det bare å begynne treningen ordentlig). Dette målet gikk nedenom og hjem og jeg kom meg aldri til Hardangervidda. Drømmen lever fremdeles!

Selvutvikling:

– Lese minst en fagbok om vaner, økonomi, suksess og lignende i måneden (jeg har en liste som kan vare i mange år; men nye tips er alltid interessant). Jeg startet bra, men så kom livet i veien en god stund. Dessuten; disse bøkene er så ulike i lengde og hvor mye informasjon de inneholder så jeg bruker ulik tid på dem. Totalt sett leste jeg 9 fagbøker om temaene jeg har nevnt. Så dette punktet blir forholdsvis godkjent.

– Ta opp igjen faget Videregående finansregnskap våren 2018 og få en god karakter på eksamen (jeg strøyk våren 2017, men målet blir å få en B…). Har ikke tatt opp igjen dette faget.

– Fortsette med resten av årsstudiet av Bedriftsøkonomi som jeg startet på? (denne er jeg usikker på om jeg får til, matematikk er ikke min sterkeste side; har så langt tatt noen av fagene på deltid). Dette er utsatt på ubestemt tid fordi livet skjedde. Nå har livet endret seg fra jeg startet på studiet, så aner ikke helt hvor dette skulle passet inn. For øyeblikket er jeg på et annet sted i livet, så mye kan skje.

Annet:

– Gjør noe for å få en liten ekstra inntekt (her må jeg gjøre litt research for å finne ut av hva det kan være; tips tas imot med stor takk!). Omtrent halvveis i 2018 byttet jeg fra en 100% stilling til en 80% stilling og en bitteliten deltidsjobb. Så teknisk sett har jeg fått meg en ekstra inntekt 🙂

– Blogge her annenhver dag (men bare om jeg har noe å si; tanker om alt mulig er en ting, mens svada er jeg ikke så fan av). I starten av året blogget jeg mer, før jeg blogget mindre og så blogget jeg  mer på slutten igjen. Dermed bestemmer jeg meg for at dette målet er oppnådd.

– Legge ut YouTube-videoer om bøker hver mandag. Totalt tror jeg at jeg hadde tre mandager i løpet av 2018 hvor jeg ikke la ut noen video. Jeg var syk et par uker (kjempeforkjølet) og så var julaften på en mandag og da ble det ingen video. Målet regnes for godkjent fra min side.

– Skrive en bok. Ups? Ikke akkurat en vinn her gitt. Jeg startet ikke så verst, men så innså jeg at det jeg ville skrive ikke egentlig hadde noen handling. Litt upraktisk, så der gikk jeg først litt under gulvet og så gikk jeg i tenkeboksen. Så her blir det lykke til i 2019 istedefor.

– Bli flinkere til å si nei når det er ting jeg ikke har tid/energi/lyst til – ikke bare automatisk si ja fordi det høres spennende ut der og da. Vel, å unngå et par ting fordi jeg ikke er så god på å si nei føler jeg ikke helt teller. Dette er noe jeg definitivt må jobbe med videre.

Totalt sett hadde jeg flere mål jeg klarte enn mål jeg ikke fikk gjennomført. Dermed vil jeg si at 2018 for meg var et år hvor jeg er fornøyd både med målene jeg satte meg og med det jeg fikk gjort.

Siden det alltid er rom for forbedringer ser jeg allerede nå at det kanskje er ting jeg blir nødt til å endre på for 2019-målene mine (og jeg innser også at jeg kanskje burde gjort denne gjennomgangen før jeg lagde meg nye mål for 2019…).

Satte du deg mål for 2018; og har du tatt en gjennomgang av dem?

8 kommentarer
    1. Jeg satte meg ett mål, Bli flinkere til å ta vare på meg selv, nyte gode øyeblikk, og ta de små pausene i hverdagen.
      Jeg klarte det…. Jeg gikk på en smell i januar. Møtte veggen, kaller de det. Ble langtidssykemeldt. Måtte lære meg å leve litt annerledes. Forstå at jeg ikke kan rekke alt, og samtidig redde verden-
      Jeg har hatt mange gode hverdagsøyeblikk i 2018. Jeg har blitt mer avslappet, men nå er jeg full fart på vei tilbake….

      1. Veldig synd å måtte møte veggen, men så bra du har fått noe positivt ut av det!
        Livet endrer seg stadig, men ofte glemmer vi å legge merke til det før det virkelig slår til. Stress ned, nyt de små øyeblikkene og ta vare på deg selv fremover 🙂

    2. Jeg skal også prøve meg enda mer på den der med å si nei til ting. Har blitt flink til en del, men kan man også si nei til JOBB-ting ?? He-he…det vil nemlig jeg gjerne. Noen oppgaver er IKKE greie, men må gjennomføres.. Hm…

      1. Jeg hørte et sted at om du blir spurt om for mye på jobb og ikke er så god på å si nei direkte kan du ta en liten ekstra sving: Spørre om hva annet du skal nedprioritere siden du får flere oppgaver; da sender du ballen litt tilbake til leder for “hjelp” til hvordan prioritere. Det er verdt et forsøk 🙂 Skjønt, noen ting må bare gjøres (har hørt det er en del av voksenlivet…). Lykke til med “nei-prosjektet” i 2019!

    3. Ser ut som et godt år, til tross for at du ikkje oppnådde alt du ønsket. Veldig viktig å ha mål. Men et lite tips fra meg, er å ha færre ting å fokusere på. Et stort mål som du ser viktigheten og belønningen av å oppnå, er bedre enn å spre fokuset utover. Dette fikk eg erfare i 2017, for så vidt og i 2005. Poenget er å ha ett mål, som forandrer hverdagen og framtiden din. Å ha mange men mindre mål, som egentlig bare er å leve et litt bedre liv, har eg egentlig ikkje tro på.

      Nå høres eg kanskje litt negativ ut. Det beklager eg. Håper du får et godt nytt år, og ein strålande god start på 2019. ;D

      1. Du har rett i at jeg kanskje burde hatt litt færre mål, men tror 2018 var første året jeg satte meg så spesifikke mål. Jeg har mange mål i 2019 også, men jeg fokuserer på de på en annen måte i år så spent på hvordan den læringskurven der blir 🙂
        Håper du også får en super start på 2019!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg