Er det for sent for nyttårsforsetter?

Heller ikke i år har jeg lagd nyttårsforsetter og nå som vi allerede er kommet til 5. januar – er jeg for sent ute?

Bedre sent enn aldri er det noe som heter, men jeg vet ikke om det gjelder for nyttårsforsettene for der er vel målet å starte fra 1. januar? Uansett; sånne forsetter blir vel glemt av de fleste enten i midten eller i slutten av januar så det er vel ikke så nøye?

De siste årene har jeg heller lagd meg mål, men å lage mål for et helt år kan være vanskelig. Det er tross alt ganske lenge. Noen av målene har jeg klart å nå, men flere av dem har jeg glemt bort at jeg satte meg.

Så det blir ingen nyttårsforsetter for meg i år; og det blir heller ikke mål for hele året.

Istedefor lager jeg meg en foreløpig plan for fem måneder av gangen som jeg henger på kjøleskapsdøren. Denne kommer jeg til å lage på nytt hver måned og da fjerne måneden som gikk og legge til en ny. På den måten får jeg bedre kontroll med fremgangen. Det er lettere å følge opp noe jeg ser mange ganger hver dag og som jeg kan tilpasse etterhvert som månedene går.

Noen av målene er lettere målbare enn andre, mens andre er mer som veiledning til meg selv. For eksempel vil jeg lage en video i løpet av januar – det er målbart, mens et annet mål er “håndarbeid”. Håndarbeidsmålet er fordi jeg har en del garn, men er usikker på hva jeg kommer til å lage så der blir det en ting av gangen.

Grunnen til at jeg lager mål for fem måneder av gangen var tilfeldig; det var det det ble plass til på arket. Likevel – det gir meg en pekepin på hvor jeg er på vei, med realistiske strekk-mål, men ikke så mye og lenge at det blir for overveldende.

I tillegg har jeg ikke så mange mål hver måned, bare fem og det er de samme kategoriene som går igjen hver måned. Blogg, YouTube, bolig (jeg ønsker meg småbruk), håndarbeid og helse (både fysisk og psykisk).

Hva jeg legger i de ulike kategoriene kan variere litt for hver måned. Bolig kan for eksempel både relatere til å følge med hva som er til salgs, spare penger, rydde i huset for å kvitte meg med ting jeg uansett ikke egentlig trenger og når jeg så flytter slipper jeg å ha det med på flyttelasset. Så det kan variere fra måned til måned hva jeg velger å fokusere på, men hovedmålet er å gjøre noe hver måned.

Noen ganger er livet litt mer slitsomt enn andre ganger og da er det viktig å gjøre ting en liker. Alle kategoriene over er ting jeg trives med å gjøre noe med, så det er lystbetonte mål.

Har du noen nyttårsforsetter eller mål for 2021?

2 kommentarer
    1. Hei, jeg har ingen nyttårsforsetter, annet enn jeg skal bruke nettvett. Har jeg ikke noe hyggelig å si, så holder jeg munn☺. Foreslått av Vibbedille, og det er ikke vanskelig.
      Synes dette du skriver om er en god idé, det skal jeg prøve. Justere det litt så det passer til meg, takk for fint tips og koselig blogg☺.

      1. Den varianten av nettvett er genial! Skulle ønske folk var flinkere til det, og at eventuell kritikk er konstruktiv.
        Om du kan gjøre nytte av tips jeg gir er det utrolig hyggelig. Å justere det så det passer til deg er absolutt den beste måten å gjøre det på 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg