Hva vil du gjøre når du er voksen?

Jeg var et av de barna som var mest opptatt av å leke og ha det gøy enn å vite hva jeg skulle bli når jeg ble voksen. Noe som nok var grunnen til at det tok jeg så lang tid å finne ut av det.

Å vite hva en skal gjøre resten av livet kan høres litt overveldende ut etter min mening. Fordelen er at en kan bytte jobb, en kan lære nye ting og en kan dra på nye eventyr.

Noen velger hva de skal gjøre på ungdomsskolen, noen velger på videregående, noen velger en gang senere i livet og noen velger aldri helt.

Fordelen er at vi mennesker er ulike og jeg tenker at det er sunt at vi er det. At vi velger ulikt. At vi velger på ulike stadier i livet. At noen bytter karriere flere ganger i løpet av livet. At noen velger en retning og holder seg der resten av arbeidslivet.

Jeg har hørt at en skal velge jobb utfra ønsker, hobbier og ting en liker å gjøre, men utfordringen er jo at det ikke alltid er like enkelt å tjene en levelig inntekt på alt du liker å gjøre. For eksempel har jeg ikke klart å tjene penger på å lese bøker for å underholde meg selv og det å gå tur i skogen for å få frisk luft, bevegelse og lytte til stillheten og lydene i skogen.

Du kan ikke vente på at motivasjonen til å finne ut av hva du skal gjøre med livet ditt vil dukke opp; du må ut og jakte på den.

Om du vet hva du vil gjøre når du blir voksen; eller om du vet hva du vil gjøre med resten av livet ditt; fortell gjerne andre hvordan du kan kom fram til svaret. Eller kanskje du har flere svar?

Uansett; enten du vet hva du vil eller ikke, fortvil ikke. Om du vet hva du vil: supert! Om du ikke vet hva du vil: tenk så mye spennende du kan prøve ut på veien til å finne det du ønsker.

Jeg har to jobber jeg trives med. Jeg har også tanker og ideer om andre ting jeg også har lyst til å gjøre. For øyeblikket liker jeg meg der jeg er, men jeg endres som person etterhvert som jeg lærer mer og blir eldre. Jeg er voksen og lurer noen ganger fremdeles litt på hva jeg skal bli når jeg blir voksen.

#tanker #ideer #fremtid #planlegging #fremtidsplaner #jobb #arbeid #ønsker

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg