Snart høstferie

Fordi jeg har lenge jobbet i folkebibliotek har jeg visst når høstferien er på grunn av flere ting: andre kollegaer med barn som skal ha høstferie, venninner som jobber i skoleverket og har høstferie, og at høstferieuka er biblioteket fullt av unger som har høstferie, men ikke drar noe sted.

Forrige gang jeg hadde høstferie var når jeg selv gikk på videregående skole, noe som er en stund siden. Livet var annerledes da.

I år skal jeg også ha høstferie, noe som gjorde at jeg begynte å fundere på hva folk egentlig gjør i denne ferien. Reiser de bort? Drar de på hytta? Ordner de i hagen? Har de aldri mulighet til å ha ferie i høstferieuka? Slapper de av og sløver i en hel uke? Bruker de ekstra mye tid på hobbyer? Spiser de ekstra god mat fordi de har bedre tid? Sover de lenge om morgenen eller står de opp tidlig som vanlig? Sitter de lenge oppe hver kveld bare fordi de ikke skal på jobb dagen etter og har muligheten til det?

Tydeligvis har jeg mange spørsmål om denne høstferien. Når jeg var liten husker jeg at vi ofte ordnet hagen klar for vinteren, og når jeg ble litt større hadde jeg ofte jobben med å vaske alle kjøkkenskaper og skuffer den uken.

Har du høstferie i år? Hvis du har det; hva har du tenkt til å bruke den på? Fornuftig eller gøy eller begge deler?

Jeg klarer ikke la være å legge planer så jeg tenkte jeg skulle ta opp vasketradisjonen for kjøkkenet. Det er en type ting som tar en stund, ikke akkurat er favoritten min, men som er utrolig godt å få gjort. Følelsen av et nyvasket kjøkken fra topp til tå er en følelse det er verdt å jobbe litt for etter min mening. Det kommer også til å bli turer i skog og mark, blogging, YouTube, lesing, venner og sikkert mer til. En ting er sikkert, jeg skal fint klare å fylle uken med ting å gjøre.

Er det noe jeg ikke har store planer om den uken er det å gjøre noe som koster masse penger. For det første har jeg en del å ta meg til hjemme og dessuten er det fullt mulig å kose seg og finne på ting uten at det skal koste en hel masse. En tur i skogen med niste. En fisketur. Besøke venner. Vindusshopping. Lese bøker en enten har i bokhylla eller låner på biblioteket. Se film som er lånt på biblioteket eller som finnes på Netflix eller andre tjenester en ofte har minst en av. (om du har flere strømmetjenester? Bruker du virkelig alle? eller kan du veksle på hvilke du bruker og betaler for?) Endelig ta tiden til å male ferdig eller pusse opp det du hadde tenkt på en god stund. Rydde et rom i huset og kvitte deg med ting du ikke har behov for – kanskje du til og med kan selge noe av det?

Uansett, det er mange muligheter – du må bare fokusere på løsningene så kan du finne ganske mange av dem.

#høstferie #fri #jobb #arbeid #ferie #avslapning #hobby #vasking #økonomi #penger #fritid

2 kommentarer
    1. Åh, høstferie! Noe jeg som kontorrotte ikke har helt fått med meg annet enn at frivillig aktivitet i Digital Leksehjelp og Hjelpekorpset har pause den uka. Høres egentlig ganske deiligt ut å ha en hel uke til rådighet! Kos deg masse, tiden er uansett verdt det, om du rydder eller slapper av!

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Den uka forsvinner nok fortere enn forventet, men satser på at jeg får gjort en del av det jeg ønsker i alle fall. Teknisk sett er det ikke ferie, men heller avspasering for min del – velger uansett å kalle det ferie – det høres mer avslappende ut 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg