Budsjett for oktober

Notatbok, linjal, kalkulator og pen. Alt jeg bruker for å sette opp ett månedsbudsjett.

Joda, budsjett skal teknisk sett være dynamisk, men jeg vet stort sett hva som kommer til å skje i løpet av neste måned (og så legger jeg alltid inn litt ekstra buffer om jeg tror det skal skje noe jeg ikke har fått med meg). Derfor bruker jeg kulepenn når jeg fyller ut i budsjettet mitt (og blyant når jeg oppdaterer regnskapsdelen hver gang jeg bruker penger).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oktober, måneden hvor første uka er høstferie for min del. Måneden det begynner å bli kaldere og elektrikeren skal komme for å fikse varmeovnen på badet mitt (så jeg slipper å fryse hver gang jeg skal dusje…).

Budsjettet mitt er sånn at alt står sammen, men de faste utgiftene står øverst. De faste utgiftene er nettopp det; faste. Likevel er det noen av summene det er mulig å endre ved behov, sånn som ekstra nedbetaling av boliglån, fond og sparing.

Husleie 4.135
Boliglån (inkludert ekstra betaling) 4.455
Lån M&P 4.000
Strøm/nettleie 604,27
Forsikringer 978
Studielån 1.200
Linser 245
Fond 1.000
Sparing 1.500
Mobil 199
Bompenger 483,20

Strøm og bompenger kan virke unaturlig nøyaktige, men det er såpass enkelt at der har jeg mottatt regningene som skal betales i oktober allerede. Dette gjør at de summene blir enklere å regne med fordi jeg er 100% sikker på at summene stemmer.

Studielånet rundes fremdeles opp til kr 1.200, selv om nedbetalingen nå er “nede” i kr 1.131 pr måned. Jeg merker ikke store forskjellen på denne opprundingen, men det gjør jo at jeg betaler litt ekstra hver måned.

Det samme gjelder boliglånet; der har jeg kortet ned gjenstående lånetid og dermed er terminbeløpet rundt kr 800. Siden jeg hele tiden har et ønske om å betale ekstra, setter jeg alltid av ekstra til dette når jeg har mulighet.

De variable utgiftene mine er ganske faste de også egentlig, men siden jeg har en uke fri tar jeg meg noen friheter.

Matbutikk 2.200
Transport/bil 800
Klær og sko
Diverse 1.000
Elektriker 3.200

Jeg har aldri hatt besøk av elektriker før, så jeg er litt spent på denne summen. Han jeg snakket med på telefon mente at det kom til å ta ca to timer. Så jeg regnet en timepris på ca kr 1.000 og en varmeovn og rundet opp litt og håper jeg har rundet langt nok opp. Spent!

Siden første uken i oktober er høstferie for min del har jeg satt litt ekstra på matbudsjettet mitt; jeg tenker å kose meg litt ekstra. Dessuten vil jeg fylle opp fryseren litt igjen. Grunnen til det er at den nå er nesten helt tom. Jeg måtte nemlig ise den av og før det jobbet jeg hardt for å spise den tom – noe jeg nesten klarte helt.

Jeg vet ikke om andre uvante ting jeg skal i oktober, men har alltid litt ekstra på diverse i tilfelle noe skulle komme opp.

Har du lagd budsjett for oktober?

#budsjett #penger #planlegging #september #tannlege #tannlegeskrekk #sko #shopping

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg