Hvordan lage gode vaner?

Vaner er noe vi alle har/utfører. Rutiner er en form for vaner; men rutiner kan endre seg ved for eksempel ferie. Vaner er ofte så «inngrodd» i oss at vi i de fleste tilfeller ikke tenker over at vi faktisk gjør dem.

Vanen med å pusse tennene før jeg legger meg er så innarbeidet at jeg ikke tenker over at jeg gjør det – til det punktet at jeg ikke husker om jeg faktisk har gjort det når jeg legger meg ned i senga. Da hender det at jeg står opp og går inn på badet og innser at «jo, jeg pusset tennene». Skjønt, det kan jo være at hjernen bare later som den husker det?

Uansett, vaner er det de er. Noen er dårlige vaner, andre er gode vaner. Målet er jo å ha flest av de gode. Jeg tror nemlig ikke helt på at det er mulig å kun ha gode vaner – vi er tross alt mennesker.

Vaner har et system: de begynner med en trigger, så utføres vanen, og til slutt kommer det en belønning i en eller annen form.

Jeg lager meg for tiden en ny vane – noe som ikke alltid er det enkleste. På tavlen hvor jeg skriver opp dagens gjøremål står det «gå 15 minutter». For meg blir det triggeren. Utføring er jo selvsagt at jeg går turen. Belønningen jeg får er både godfølelsen av å ha utført det jeg har bestemt meg for, men jeg krysser også av i kalenderen at jeg har gjort det. Å lage en sammenhengende kjede av slike kryss blir for meg en belønning for da kan jeg se hvor flink jeg har vært.

Triggeren og belønningen for vanen spiller en stor rolle. Vanen selv kan betraktes som mellomstadiet mellom de to tingene. Noe som gjør at en kan beholde både trigger og belønning og endre selve vanen – hva du faktisk gjør. Dette er noe som tar tid fordi det må innarbeides, men siden ingen vaner egentlig forsvinner kan det være smartere å endre hva du faktisk gjør. Eller du kan endre triggeren for å få et annet resultat.

Hva er triggeren din for den dårlige vanen og hva er triggeren for den gode vanen?

Blir du sittende i sofaen etter en dag på jobben uten å få gjort noe annet resten av kvelden? Hva er triggeren din? Hvorfor satte du deg ned? Fordi du var sliten og ønsket en pause? Hva med å sette deg et annet sted, for eksempel ved kjøkkenbordet og la tankene flyte mens kroppen henter inn litt energi. På den måten får du fremdeles en pause og litt avslapning, men du blir ikke sittende i sofaen resten av kvelden. Vanen og belønningen til hjernen og kroppen med litt avslapning er jo der likevel, men triggeren er endret og dermed endret på en måte hele vanen seg. Dette er noe som krever litt av deg i starten, men som går lettere etter hvert når den nye vanen fester seg bedre. Skjønt, noen ganger havner en bare tilbake i de vanene som har vært der veldig lenge?Ikke gi opp når det skjer, men ta en dag av gangen og start på nytt. Husk at du uansett har kommet lenger enn du var før.

Har du lagd deg noen nye vaner i det siste? Eller har du lyst til å lage noen nye vaner? Husk å starte med bare en av gangen – sannsynligheten for at du klarer å gjennomføre det blir større for de fleste på den måten.

#vaner #planlegge #mål #trigger #belønning

4 kommentarer
    1. Hvis vi legger Janteloven litt til side så skal jeg skryte litt av meg selv. Du har helt rett, vaner er vonde å vende enten de er gode eller dårlige. Ofte vil vi helst vende de dårlige da. Jeg har heldigvis evnen til å kunne endre meg når det er behov, enten det er personlig, økonomisk eller andre ting. Men du har gode tips, så kan bruke de til de tingene jeg sliter med å endre også 🙂

    2. Gnierfru: Det er absolutt lov å skryte av seg selv og være stolt av alt det en får til!

      Du har rett og slett en god vane med å være tilpasningsdyktig; det er ikke til å kimse av 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg