Tidsstyring og budsjett

Å sette opp og holde et økonomisk budsjett er noe jeg er blitt stadig bedre til i det siste; tidsstyring derimot – der har jeg litt å jobbe med.

Et spørsmål som har begynt å kjempe seg fremover i hjernen min den siste tiden er om tid kan styres litt på samme måte som et økonomiskt budsjett?

Til en viss grad planlegger jeg tiden min; ofte i form av gjøremålslister. Jeg vil gjerne få gjort “disse tingene” i løpet av dagen. Utfordringen blir da rekkelfølge, og hva jeg egentlig har lyst til å gjøre – noe som ofte fører til at en del ting ikke blir gjort.

Det ble lettere å få ting gjort når jeg kvelden i forveien hadde prioritert rekkefølgen på ting jeg ville få gjort, men likevel slet jeg med å få gjort det. Med tanke på at jeg enkelte dager hadde en hel dag til rådighet og gjøremålene definitivt ikke burde tatt hele dagen, kan det virke rart at jeg likevel ikke fikk gjort alt.

Onsdag og torsdag denne uken har jeg derfor utfordret meg selv: jeg ville prøve å “budsjettere” tiden min. Som vanlig lagde jeg en oversikt på kvelden hva som var gjøremålene dagen etter. Forskjellen nå var at jeg også satte opp tidspunkter når en oppgave skulle starte. Jeg satte av god tid til å spising og hadde noen buffere innimellom hvor jeg regnet med at det jeg skulle gjøre kom til å ta kortere tid enn til neste punkt.

Onsdagen gikk greit nok. Fra morgenen og frem til rundt kl 14 gjennomførte jeg. Så kom bøygen og slo meg ut. Jeg manglet motivasjon til resten av gjøremålene den dagen, men følte likevel at jeg hadde startet bra. Så det var et forbedringspotensiale.

Torsdagen hadde jeg ikke gitt meg selv så mange ting å gjennomføre fordi jeg skulle jobbe ettermiddagen og kvelden. Dagen startet nok en gang bra, spesielt siden jeg våknet tidligere enn forventet og startet dermed tidligere. Hadde et lite opphold for å ringe Canal Digial for å høre hvor det ble av modemet de lovet å sende meg – det jeg pleide å bruke døde forrige torsdag. De hadde lovet at det skulle komme tirsdag eller onsdag, men når det ikke dukket opp hverken da eller i postkassen på torsdag, ringte jeg dem.

På mobilabonnementet mitt har jeg ikke så stor datapakke fordi jeg nesten alltid bruker Wifi, men når jeg nå har vært uten internett på grunn av modemet i en uke sliter jeg litt… De lovet i det minste å sjekke hvor det ble av pakken som ble sendt forrige fredag…

Bortsett fra manglende internett har de to siste dagene med tidsstyring gått overraskende bra. Jeg liker jo kontroll og rutiner, så dette blir nok noe jeg fortsetter med. For min del liker jeg spesielt det kicket jeg får av å krysse ting av fra listen – det gjør at jeg føler at jeg får fullført ting.

Dagens spørsmål: Pleier du å styre tiden din på noe vis? Har du en plan selv på fridager?

#tid #planlegging #tidsstyring #budsjett #fritid #internett

2 kommentarer
    1. På samme måte som det å budsjettere var ‘uoverkommelig’ i mange år før jeg begynte, er dette noe jeg nå ser på som umulig. Rart, men ideen din holder mål! Jeg får begynne å se mange ‘Plan with me’ på Youtube, også forstår jeg kanskje nøkkelen plutselig!

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Det tar tid å lære noe nytt, men jeg liker rutiner og planlegging – noe som gjør det lettere med denne typen ting. Jeg vil anbefale YouTuberen Amy Landino; hun har noen videoer om det hun kaller “calendar blocking” – der var der jeg fikk ideen fra.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg