Ha en plan!

Jeg elsker å lage planer og skrive lister; gjennomføring derimot – kan det ofte være litt mer så som så med. Selv om jeg elsker å lage planer, har jeg ikke alltid vært like god på å planlegge livet mitt. Det høres kanskje selvmotsigende ut, men for meg er det bare sånn jeg har vært.

Det er en av fordelene med å være et tenkende menneske – vi endrer og utvikler oss og lærer nye ting.

For mange år siden var planen å kjøpe hus. Hadde jeg en plan og jobbet hardt for det? Ja. Jobbet jeg målbevist? Ja. Jobbet jeg utifra en god plan? Vel, til en viss grad. Planen var å spare opp til et visst beløp og så kjøpe hus. Noe som gjorde at jeg en periode hadde tre jobber og sparte alt jeg tjente på den ene jobben for å nå dette målet. Kunne jeg gjort ting på en annen måte? Ja, men det er så lett å innse sånt i etterkant. Jeg gjorde det beste jeg kunne med den informasjonen jeg hadde på det tidspunktet.

Etter å ha kjøpt huset var planen å betale ned ekstra på boliglånet. Det var hele planen. Etter min mening var det en fabelaktig plan når jeg lagde den, men jeg glemte at det kommer noe etter – at det er viktig å ha mål å strekke seg etter. Om en ikke har et mål å strekke seg etter blir en fort komfortabel der en er; en slutter å drømme og lære og utvikle seg – det gjorde i alle fall jeg en lang stund. Jeg hadde jo ikke noen flere store mål.

Eller, det er ikke helt sant, men jeg tok det litt for gitt at jeg ikke kom til å komme lenger – og det hadde jeg jo helt rett i når jeg hadde den innstillingen.

Ha store drømmer og mål. Ha en plan og en retning for hvor du vil. Hvordan veien er vil tiden vise, men det er viktig å sette seg mål – å jobbe mot noe. Veien mot målet kan endre seg; målet kan også endre seg, men en retning er alltid smart å ha. Hvor er det egentlig du vil?

Jeg drømmer om å ha en gård med noen dyr. Jeg drømmer om å ikke være nødt til å jobbe fullt, men ha nok ressurser til at jeg kan velge. Jeg drømmer om å kunne være en inspirasjon for andre; en som kan motivere andre til at de også kan følge drømmen sin.

Jeg trodde at jeg aldri kom til å oppnå de tingene – at de var for store, men jeg har endret mening – hvorfor skulle ikke jeg klare det når andre har klart det?

Planen min er for øyeblikket under utvikling fordi jeg har ikke virkelig forstått før i det siste at det er mulig å oppnå drømmene sine. (det er også viktig å ha en plan for fortsettelsen…!!) Jeg har forstått at det å nå det store målet er faktisk ikke poenget, men å jobbe mot et stort (og kanskje litt usannsynlig til tider) mål kan være det. Å hele tiden utvikle målet til å inneholde stadig mer om en kommer nærme målet en satte seg i utgangspunktet.

Så lær og kjenne deg selv; finn ut hva du faktisk har lyst til, lag en plan og forvent at den kommer til å endres mange ganger på veien og husk å hele tiden ha mål å strekke deg etter. Med mindre du kommer til å være 100% fornøyd med å være der du er akkurat nå resten av livet ditt – da trenger du jo ikke å planlegge…

Jeg vil gå fra å tenke hvorfor, til å tenke hvorfor ikke?

#planlegging #livet #fremtid #planer #ønsker #mål #drømmer #drømmelivet

2 kommentarer
    1. Et kjempe fint innlegg! Og motiverende for meg! 🙂
      Jeg trodde også en stund jeg ville ha en gård og drive med litt småjordbruk, men når jeg hadde min periode med å jobbe 50% prøvde jeg å sette skikkelig i gang grønnsaksbedene til mamma. Og jeg oppdaget at det å jobbe med planter i hvert fall, var ganske… usosialt. Nå er jeg en introvert, så jeg hadde trodd at jeg skulle trives med det men jeg er en ekstrovert med nye folk jeg ikke har truffet før og introvert med folk jeg har begynt å bli kjent med. Og jeg savnet den ekstroverte delen av meg.
      Men det flotte med det, er at jeg lærte noe om meg selv og det å følge drømmene sine!

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Så bra du fant det motiverende 🙂

      Ja, det er viktig å teste ut ting for å finne ut hva som passer deg best. Å tenke helhet i sånne situasjoner kan nok være lurt; bli kjent med seg selv og drømmene sine. Uansett hvor store eller små de er, så tror jeg at de ofte kan være mer oppnåelig enn hva en kanskje innbiller seg. Da kommer det med å planlegge inn; det er utrolig hvor mye enklere ting blir om en planlegger litt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg