Studielånutfordring – halvårsoppdatering

I slutten av desember 2017 ble jeg, sammen med Ingrid fra Voksen, til slutt, enig om en liten utfordring. Du kan lese mer om den her.

Nå som vi er kommet til midten av 2018 er det tid for en liten sjekk hvordan det står til med tallene. Utgangspunktet var fakturaen fra Lånekassen som var på kr 1.147. I tillegg til å runde opp beløpet til kr 1.200 hver måned har det dessuten vært en renteendring.

Tallene i sort er tallene fra 28.12.2017, mens tallene i rødt er tallene pr 25.06.2018.

Lånebeløp kr 159.198,35; kr 154.554,50

Renter å betale kr 24.251,42 (rentesats: 2,168%); kr 21.563,68 (rentesats fra 01.07.: 2,080%)

Totalt å betale kr. 183.449,77; kr 175.249,75

Lånesaldo pr 15.01.2019: kr 148.787,36; kr 148.446,86 Forskjell her er på kr 340,50; av dette har jeg betalt inn kr 334 – resten vil jeg tro er forsvunnet på grunn av renter? Innrømmer glatt at jeg ikke alltid skjønner meg helt på utregningene til Lånekassen, men lånet er der, det betales og det blir mindre (og tilslutt vekk – som er det viktigste).

Forventningene til prosjektet var at totalsummen skulle gå litt ned, men jeg regnet ikke med mye siden den ekstra betalingen er såpass liten. Så selv om ikke det er mye, er det gøy å se at dagens månedsbeløp å betale er gått ned; nå er det på kr 1.138,-

At månedsbeløpet går ned gjør jo at den ekstra betalingen blir større – og den går i sin helhet til lånet (ikke rentene) siden jeg bare justerer e-fakturaene når den kommer fra Lånekassen.

#penger #privatøkonomi #lån #studielån #nedbetaling #utfordring #økonomi #personligøkonomi #efaktura #renter #gjeld

2 kommentarer
    1. Jeg må si, jeg syns prosjektet vårt er gøy! Jeg har så lyst til å betale ekstra på alle lånene mine, selv om jeg egentlig ønsker å fokusere på lånet fra mamma og pappa. Prosjektet gjør det lettere å holde meg til planen!

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Har det litt på samme måte. For min del er det en ekstrem motivasjon å se totalbeløpet blir mindre og ikke minst at rentene og terminbeløpet blir mindre – dette gjelder nok spesielt på boliglånet mitt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg