Pengesparing for bilister

I litt over en uke nå har jeg gjort noe jeg burde begynt med for lenge siden, men bedre sent enn aldri sies det jo.

Der jeg jobber har jeg ikke mulighet til å parkere gratis, så jeg har i flere år parkert på parkeringsplassen som er i gangavstad og billigst (så vidt jeg vet). Det virker kanskje ikke til å være så mye penger; kr 30 om dagen. På den annen side, kr 150 i uka høres plutselig litt mer ut, og om en tar måneden under ett blir det hele kr 600.

Den summen jeg bruker på parkering i måneden – kun for å kunne være på jobb.

For den summen kunne jeg spist godt i halvannen uke, eller jeg kunne fylt bensin på bilen 1-1,5 tank (alt etter hva prisen var den/de dagen(e)). Jeg kunne gått ut og spist middag – med alkoholholdig drikke til. Jeg kunne tatt massasje en gang i måneden. Jeg kunne kjøpt 4 pocketbøker på engelsk, eller to hardcoverbøker på norsk. Jeg kunne nesten kjøpt busskort for en måned (det koster kr 730 der jeg bor, men da hadde jeg jo spart penger på bensin…).

Om jeg regner på hvor mye det blir i løpet av et år… 600×10,5= 6.300,-

Det er litt over halvparten av summen jeg planla å spare i fond i år. Jeg kunne kjøpt et fint kamera for den summen. Usikker på hvor mye det ville kostet (kommer sikkert ann på hvor en drar), men jeg kunne sikkert fått en fin weekend-tur et eller annet sted for den summen. Jeg kunne kjøpt meg en ny sykkel vil jeg tro.

Foreløpig har jeg ikke gjort noe med pengene jeg ikke har brukt.

Det jeg har gjort, og som jeg har tenkt til å fortsette med, er å parkere litt lenger vekk fra jobben. Grunnen til det er selvfølgelig at der er det en gratis parkeringsplass. Den er ikke av de største så jeg vil nok ikke alltid få plass, men den siste uken har jeg i det minste vært heldig. Joda, det tar noen minutter å gå hver vei – ca 4 minutter ekstra hver vei. I dagens samfunn er vi alle så travle og har dårlig tid, men det er ofte bare noe vi har vent oss til. Trikset er ofte å bli bedre til å fordelen den tiden vi har.

Totalt ti minutter med ekstra frisk luft og bevegelse hver dag; ofte på dager hvor jeg ikke går noen annen tur. Helt greit å la være å bruke de 30 kronene de dagene; dessuten – om jeg ser litt nytt på det: teknisk sett kr 180 i timen for å gå litt; uten at det trekkes skatt av det – litt som timebetaling til meg selv. Det er noe jeg liker 🙂

#økonomi #penger #bil #bilutgifter #parkering #arbeid #jobb #gåtur #gå #sparing

2 kommentarer
    1. Ingrid; voksen tilslutt: Bare denne måneden har jeg så langt spart over kr 300, så nesten fått litt blod på tann for å ikke betale for parkering… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg