Ting ordner seg!

Å si opp en 100% fast jobb uten å ha en ny jobb tror jeg er noe av det skumleste jeg har gjort mot meg selv noen gang.

Om du har tenkt tanken noen gang håper jeg virkelig du tar alle mulige alternativer med i betrakning fordi det er skummelt og kan fort gå galt.

Heldigvis er jeg min egen lille suksesshistorie for øyeblikket føler jeg. Etter å ha sagt opp jobben snakket jeg med daglig leder i en bokhandel hvor ei venninne av meg jobber. Hun kunne ikke gi meg mye jobb, men mulighet for noen lørdager og kanskje et par timer her og der om andre ble syke eller ønsket ferie. Yes, tenkte jeg, da er jeg på vei – jeg har en start.

Omtrent samtidig som jeg sa opp jobben ble det også utlyst en stilling et sted hvor jeg kjenner et par av de som jobber der. Siden jeg visste at det var et bra sted å jobbe, så søkte jeg. Riktignok var det på en 80% stilling, men allerede da hadde jeg blitt forespeilet å kunne jobbe noe i bokhandelen så det tenkte jeg ville gå greit.

Foreløpig er jeg ikke akkurat verdensmester på å skrive jobbsøknader – jeg syns det er vanskelig å skulle selge seg selv på en god måte uten å sette nesa i været og bli høy på seg selv. Heldigvis fungerte jobbsøknaden jeg sendte godt nok til at jeg ble innkalt til intervju. Alltid litt nervepirrende syns jeg. Følte jeg hadde gode sjanser da jeg fikk vite at de bare hadde innkalt to stykker; rett og slett litt priviligert. Ble ganske optimistisk av både den opplysningen, og at det var et sted jeg visste jeg ville passe inn.

Gleden da jeg fikk en mail med jobbtilbud var ganske stor for å si det sånn. Det helt utrolige (etter min mening) er at den jobben starter litt over en uke etter at oppsigelsen min er ferdig. Overgangen der kunne nesten ikke vært mer perfekt.

Så å gå uten jobb, måtte finne god økonomiske løsninger, søke jobber og bli bekymret var tydeligvis ikke i kortene for meg denne gangen. Noe jeg selvfølgelig er utrolig glad for. Jeg kunne ikke hatt mer flaks – rett person til rett tid med rett kompetanse – så ikke egentlig bare flaks, men også mye hard jobbing. Kompetanse er tross alt noe jeg har opparbeidet meg over mange år i arbeidslivet.

Så det jeg trodde ville bli en serie med bloggposter om hvordan livet mitt som arbeidssøker mellom jobber ville være, ble til to bloggposter om hva som kan skje om en snakker med venner, har gode kontakter, har jobbet hardt og har en kompetanse det er bruk for. En liten selvtillitsboost for meg ble det også når det ordnet seg så effektivt på begge stedene jeg nå skal jobbe.

#arbeid #jobb #økonomi #arbeidsliv #oppsigelse #penger #lønn #kompetanse

6 kommentarer
    1. Ingrid; voksen tilslutt: Takk!
      Jeg kommer til å jobbe som bibliotekar på en videregående skole, noe jeg aner er noe helt annet enn å jobbe på et folkebibliotek. Så jeg sier som Pippi: Det har jeg ikke gjort før, så det går sikkert bra 🙂

    2. Pippi er lur hun! Og da får du vel den lange ferien også? Skulle du kjede deg eller oppdage at det er litt lite me 80 % stilling, kunne du jo fått deg en sommerjobb. Bror min er lærer på folkehøgskole, og har sommerjobb som journalist. Det er hans to interesser, så det å ha mulighet til gjøre begge deler, setter han pris på!

    3. Stas å treffe deg! Stas at du har fått jobben du ønsker deg. 😊 Du er modig, flink og fargerik. LYKKE TIL 👍🏻

    4. Ingrid; voksen tilslutt: Blir litt ferier når en jobber på skole ja; men det totale timeantallet blir det samme så resten av året blir ukene lengre – så det går opp-i-opp. Skal jobbe litt i en bokhandel også, så der kan det jo fort bli litt ekstra på sommeren og i ferier… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg