Har du stilt klokka?

og ikke minst; pleier du å huske hvilken vei den skal stilles?

Med alt det digitale rundt oss er det mye lettere å huske å stille klokka i dag enn det var da jeg var liten. Heldigvis stiller klokkene på PC’en og mobilen seg selv, så det er ikke noe jeg trenger å tenke på. Det jeg må huske på er å stille klokka jeg alltid har på armen.

For det første blir en mint på det i nyhetene, i avisene og overalt føles det som. Jeg har også en dagsplaner hvor det står i kalenderen den dagen klokka skal stilles.

For det andre kan det være greit å huske hvilken vei klokka faktisk skal stilles. Igjen går det greit med PC og mobil, de stiller seg jo selv, men klokka på armen… ikke akkurat.

Heldigvis lærte jeg en liten greie når jeg var liten; klokka skal alltid stilles mot sommeren. En kollega lærte meg en engelsk variant som sier det samme; “spring forward, fall back”. Så om våren stilles klokka frem og vi “mister” en time, mens om høsten stilles klokka en time tilbake og da får vi jo tilbake den timen vi måtte gi fra oss om våren.

Hver gang klokka stilles, både vår og høst, så sliter jeg ofte i et par uker etterpå med å tilpasse søvnmønsteret mitt igjen. Dette er selvfølgelig fryktelig frustrerende, men jeg har funnet en måte som kan gjøre overgangen enklere for meg. Uken før og etter klokka stilles endrer jeg tiden for når jeg legger meg og når jeg står opp gradvis, sånn at det ikke plutselig blir en time forskjell, men heller litt av gangen. Eller, jeg har gjort det tidligere år og det har faktisk funket ganske bra. I år derimot, glemte jeg det helt bort (kan ikke huske alt til enhver tid…)

Så om du ikke har gjort det enda denne helga; husk å still klokka 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg