“Lillelørdag” eller bare en vanlig onsdag?

På jobb i dag var det en helt vanlig onsdag, men nå i ettermiddag har følelsen av lillelørdag sneket seg inn.

Nysgjerrig som jeg er, begynte jeg plutselig å lure – hvorfor kalles det lillelørdag? Ja, jeg vet det var et humorprogram som het Lille Lørdag, men tenkte også at det sikkert var noe mer enn det. Det ser litt ut som jeg hadde rett (og hvem liker ikke å ha rett?). Nå skal jeg ikke påstå at Wikipedia alltid har rett og er den beste kilden, men jeg har ikke mer energi til research – så om du er mer nysgjerrig enn meg får du lete selv. Ifølge Wikipedia er det nemlig en god grunn til at onsdag ble kalt lillelørdag og det var fordi tjenestefolk hadde fri på kvelden fordi de hadde jobbet i helgen.

Navnet til dagen onsdag kommer forresten fra Odins dag fra den norrøne guden Odin. Så da vet du det om du ikke allerede visste det fra før.

Det har vært litt sol ute i dag, men jeg har vært inne på jobb og nå er det mørkt igjen – det er tross alt fremdeles vinter… Så nå blir det middag og så strikking og tekopp(er?).

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg