Hvor tok feriepengene veien?

Ferie + feriepenger = borte…

Jeg syns alltid det er noe å bruke penger på, og feriepenger er ikke noe unntak.

Skjønt, i år var feriepenger litt annerledes for min del. Jeg byttet jobb omtrent halvveis i 2018 og fikk da utbetalt sluttsummen av feriepengene fra jobben jeg hadde halve 2018. I nåværende jobb opparbeidet jeg meg naturlig nok feriepenger siden jeg startet og dermed ble utbetalingen derfra mye mindre enn vanlig lønn.

At jeg hadde klart å lure meg selv til å tro at feriepenger ble utbetalt i juli fremfor i juni skjønner jeg fremdeles ikke hvordan jeg fikk til.

Feriepengene jeg fikk utbetalt i 2018 delte jeg i to: en del til sparekonto så jeg skulle ha ekstra i år og en del til ekstra innbetaling på boliglånet fordi det er gøy å se tallet bli mindre.

Det viste seg at delen jeg sparte utgjorde akkurat det jeg manglet fra feriepengene jeg faktisk fikk utbetalt i år til å til sammen utgjøre lønnen jeg får til vanlig. Dette gjorde at jeg ikke helt følte at jeg fikk “feriepenger” av den varianten at summen er større enn vanlig lønn.

Så for meg: feriepengene tok veien til boliglånet i fjor, mens i år ble det ikke noe ekstra på den måten.

For din del håper jeg at du fikk den vanlige varianten med feriepenger så du kunne kose deg litt ekstra i sommer. Enten det betyr å reise på tur, kjøpe deg noe du har ønsket deg eller bruke de ekstra pengene på noe fornuftig du har tenkt ut.

Pleier du å planlegge for hva du skal gjøre med feriepengene dine?

2 kommentarer
    1. Feriepengene mine ble ikke så store i år. Blitt pensjonist. Men, jeg fikk igjen MYE på skatten! Litt for fornuftig noen ganger, så gikk til nedbetaling av lån og litt småtteri 😉

      1. Hm, har aldri tenkt over at pensjonister ikke får feriepenger på samme måte som arbeidere. Fornuftig er luft, bare husk å nyte livet innimellom også. Nedbetaling av lån er aldri dumt, det kan jo gi deg mer å rutte med om terminbeløp går ned 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg