Elektrisiteten som forsvant

Nei, jeg snakker ikke om strømmen i huset som gir lys og varme og lar kjøleskap, fryser og andre ganske essensielle ting fungere.

Det er flere typer elektrisitet – eller, i alle fall føles det litt sånn. Kanskje det egentlig bare er varianter av elektrisitet? Jeg vet egentlig ikke helt hva elektrisitet og/eller strøm er, men det er en form for kraft.

Uansett, dagens elektrisitet som forsvant (selv om det er noe igjen, men det er så lite at det ikke er noe å bry seg om), er av en annen karakter.

I mange år har jeg slitt med en spesifikk elektrisitet – den som kommer hver vinter, kanskje spesielt når en fyrer med ved inne. Elektrisiteten som er i håret… Stadig vekk ser jeg nesten ut som om jeg har stappet fingeren i en kontakt så håret står til alle kanter. I seg selv er det irriterende nok, men det gir meg støt til stadighet og henger seg fast overalt fordi det vil bli kjent med alt i nærheten. Håret er langt nok til at det kan rekke mye. Den gnistrende lyden (kan en lyd egentlig gnistre?) hver gang jeg samler håret og drar det gjennom en delvis knyttet neve for å få “dratt ut” litt elektrisitet.

Det er et helt prosjekt som aldri tar slutt.

Eller, nå har det roet seg betraktelig.

Håret mitt har vært tørt lenge og jeg har vist det, men aldri gjort noe med det. Nå var jeg blitt såpass desperat at jeg prøvde noe nytt. Jeg gav det en kur. Kuren var ikke billig, men den ble kjøpt hos en frisørsalong som virket til å ha greie på det de gjorde.

Så etter kun en kur er nå håret nesten ikke elektrisk (bare litt på toppen, men der skulle jeg ikke bruke kuren så det kan ha en sammenheng…).

Tydeligvis var det ikke mye som skulle til – en gang og mesteparten av elektrisiteten er vekk. Riktignok er jeg bare på dag to, men det er ekstremt lovende syns jeg. Vi får se hvordan det tar i vei. Enn så lenge er jeg fornøyd med at ikke håret gnistrer og vil ha kontakt med alt som er delvis innen rekkevidde…

Nyt første dagen i desember!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg