Student uten studielån?

Det ærlige svaret: vet ikke, men den positive og nysgjerrige delen av meg tenker: hvorfor ikke?

Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg nå har betalt på studielånet mitt i omtrent 7 år. Jeg har stort sett holdt meg til nedbetalingsplanen, bortsett fra noen ekstra kroner hver måned dette året. I løpet av den tiden har jeg betalt tilbake 27,8% av lånet. Jeg har med andre ord hele 72,2 % igjen å betale. Akkurat nå føles det litt demotiverende. Ifølge lånekassen sine sider kommer jeg til å betale på dette lånet til 2031.

Joda, utdanningen jeg tok gjorde at jeg fikk jobb som bibliotekar, med tilhørende lønn. Vel og bra, men i dagens samfunn blir det stadig sjeldnere at folk beholder samme type jobb resten av livet. Kommer jeg til fortsatt å jobbe som bibliotekar om 13 år?

Så lenge en holder seg i Norge og studerer her koster ikke selv skolegangen all verden. Bøker, artikler og annet pensum kan ofte kjøpes billig på nett, deles med andre eller lånes fra biblioteket. Utgiftene en har som student er ofte mange av de samme som alle andre har: bolig, mat, transport, forsikring, strøm osv. Forskjellen er at som student er studiene “heltidsjobben” og “inntekten” er studielånet som jo faktisk er et lån som må betales tilbake.

Det er sagt og diskutert mye når det gjelder studiestøtten, eller studielån som jeg foretrekker å kalle det. Omtrent 1 av 3 heltidsstudenter jobber allerede ved siden av studiene (kilde: SSB). Jeg var en av de som jobbet en del ved siden av. Det er en fordel jeg hadde som student: jeg bodde i studentbolig som var billigere enn der jeg bor nå. Som student midt i Oslo hadde jeg heller ikke utgiften med en bil.

Jeg har skaffet meg mange flere månedlige utgifter nå enn hva jeg hadde som student. Noen ganger skulle jeg ønske at jeg hadde vært flinkere til å holde meg til lavere utgifter.

Så om en skal være student uten å ta opp studielån så må en nok jobbe en god del ved siden av og det har en tendens til å gå utover studiene. Konklusjonen min er at det er nok mulig, men studiene kommer nok også dessverre til å bli nedprioritert om en skal gjøre det. Hvis ikke en klarer å vente med å studere, spare opp nok penger til å bare jobbe bittelitt og holde utgiftene nede – da burde det være mulig. Skjønt, det er nok ikke noe de fleste ville testet ut.

Å ta opp mer studielån kommer jeg ikke til å gjøre, heller prøve å betale det ned raskere enn det som er planlagt. Å studere mer kunne jeg derimot gjerne tenke meg å gjøre, men da vil det bli på deltid ved siden av jobb.

Hva tenker du om at studielånet betales tilbake over 20-25 år? (for de fleste er det samme tidshorisonten som boliglånet som jo ofte er ganske mye større…)

#penger #økonomi #studielån #boliglån #student #studentliv #etterstudentlivet #tanker #tilbakeblikk

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg