Å strikke bakover…

Noen ganger blir jeg frustrert, men så gjør jeg noe med det og da går det ofte over. Heldigvis. Denne gangen er det strikking det gjelder – det er fort gjort å gjør noen masker feil innimellom. Denne gangen var det plutselig et par vrange masker blant de rette maskene – noe som ble helt feil. Flaks at jeg ikke hadde klipt tråden ennå…

På den annen side – jeg hadde allerede bestemt meg for å strikke bakover før jeg så feilen, så sånn sett blir det bare å strikke mer bakover enn jeg regnet med. Jeg ble nemlig ikke helt fornøyd med hvordan mønsteret sluttet (selv om jeg fulgte oppskriften). Så neste gang jeg strikker dette mønsteret kommer jeg til å stoppe der jeg syns det blir best – ikke der mønsteret påstår at jeg er ferdig.

Bakoverstrikking tar alltid mye lenger tid enn foroverstrikking. Dessverre. Heldigvis strikker jeg med bomullsgarn som ikke er pusete, så det er ikke noe problem. Jeg har strikket bakover (også kalt å ta opp…) med pusete garn innimellom – det er håpløst! Bomullsgarn derimot fungerer supert; så nå har jeg snart strikket en klut – bare for å teste ut et av mønstrene i boken jeg lånte på biblioteket.

4 kommentarer
    1. Du trenger ikke strikke alt bakover. Jeg bruker å ha strikketøyet på pinnen, rekker opp så mange masker jeg har strikket feil. Omgang for omgang uten å rekke opp alle maskene. Så bruker jeg heklekrok og strikke/hekle maskene slik de skal være, omgang for omgang. Rettmasker – tråden bak masken og henter den gjennom masken, vrangmaske tråden forran masken og henter tråden fra baksiden.

      1. Veldig godt tips. Jeg har prøvd flere ganger, men føler aldri at det blir jevnt når jeg rekker opp og gjør om igjen på den måten, så da blir det til at jeg tar den lange jobben med å rekke opp.. 🤪

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg