Lever du over evne?

Så hvorfor gjøre det?

I mange tilfeller tror jeg at det er fordi folk føler at det forventes av dem. Jeg har gjort det samme selv. Heldigvis har jeg alltid klart å styre meg såpass at jeg ikke har brukt mer enn jeg har hatt, men det har vært på nære nippet flere ganger.

Å leve over evne er å bruke ting du ikke har. Litt som å selge skinnet før bjørnen er skutt. Vent med å bruke penger til du faktisk har dem. Veldig lett å si, men ikke alltid like enkelt å gjennomføre. For plutselig kommer du i en situasjon du ikke forventet og da tenker du kanskje at du ikke har noe valg.

Derfor er det viktig å bestemme seg for å aldri bruke opp hele lønningen du får. Nok en gang, veldig enkelt å si, men ikke alltid like enkelt å gjennomføre. På den annen side – får du egentlig kjøpt noe for en krone i dag? Bruker du opp hele lønningen, finn en flaske, pant den og ta vare på kronestykket. Da har du levd ekstremt nære evnen din, men du sitter igjen med et kronestykke. Gjør så dette hver måned. Etterhvert kan du avansere; neste måned sitter du igjen med to kroner. Utfordre deg selv; kan du hver måned klare mer enn du gjorde forrige måned?

En krone høres utrolig lite ut, men om en ikke har så mye kan det ha mye å si. For noen kan det kanskje virke litt banalt, men for deg som står i det: kjenn på mestringsfølelsen av at du faktisk sparte penger; at du hadde penger igjen; at du klarer å gjøre det bedre nesten hver måned. (jeg sier nesten hver måned fordi noen dager og måneder er vanskeligere enn andre; de dagene skal du leve på dagene du fikk det til, den godfølelsen du kjente på)

Veldig enkel regel for å ikke leve over evne er jo å alltid passe på at det kommer mer penger inn enn det som går ut. Gjerne hver måned, men hverfall totalt sett. Alle har vi måneder da ting går over styr og det dukker opp ting som absolutt ikke var planlagt. Det er en del av livet. Noe som er nok en grunn til å ikke bruke opp alle pengene du får inn, men å spare noen av dem så det ikke blir like ubehagelig hver gang uante ting dukker opp.

Jeg har måneder hvor jeg ikke bruker opp alt jeg har fått inn den måneden, men jeg har også måneder hvor jeg bruker mer enn jeg har fått inn. Den muligheten har jeg fordi jeg har klart å samle opp nok i måneder jeg ikke bruker alt. Det er noe som har tatt lang tid. Alt etter hvor mye ekstra du ønsker/trenger å ha, så tar det ulik tid. Det tar også ulik tid å samle opp ulike summer fordi vi alle har ulike utgangspunkt.

Totalt sett lever jeg under evne, mer eller mindre. Hva med deg? Lever du stort sett over eller under evne?

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg