Mai 2018

Økonomi-sjekken min for mai kommer her.

Renta på studielånet går litt ned, så neste måned blir enda bedre der. I januar var offisielt månedsbeløp på kr 1.147, mens i mai var det kr 1.144. Så det er ikke store forskjellen, men det er gøy å se at det faktisk har betydning selv om jeg betaler så lite ekstra hver måned. Jeg har også sett litt på tallene for juni; rentene går litt ned og det samme skjer dermed med terminbeløpet. Jeg runder som vanlig nedbetalingen til kr 1.200, og med rentenedgang på lånet vil ekstra betaling utgjøre enda noen flere kroner.

Dette med opprunding av beløpet på studielånet er en utfordring jeg har sammen med Ingrid (blogg: Voksen, til slutt). Bli med på utfordringen du også; rund opp tallet du betaler på studielånet til nærmeste tall du er komfortabel med – sånn at det blir litt ekstra, men ikke så mye at det går ut over andre ting.

  Denne måneden Totalt Mål
Boliglån 1.026,46 13.459,61 50.000
Superspar & Sparekonto 0 6.908 32.000
Fond 1.000 7.000 12.000
Studielån 56 272 (53*12=636)

Så vidt jeg kan se av tallene nå ser det ut til at jeg klarer å nå målene for fond og studielån helt fint. For boliglån og sparekonto derimot – der går det skikkelig dårlig med å nå målene. En del av meg var vel klar over at sannsynligheten ikke var den største for å nå alle målene, men det er viktig å alltid ha noe å strekke seg etter.

Jeg har delt boliglånet mitt i to, og på den lille delen har jeg flytende rente, så der syns jeg det er gøy å følge med på at rentene går ned ved betaling. Spesielt gøy er det når ekstra betaling blir registrert og både renter og terminbeløp minsker.

Dato Lånesum   Renter (totalt å betale) Gebyr (totalt å betale) Terminbeløp
01.05.2018 96.564,54 15.453,34 7.900,- 759,-
31.05.2018 95.538,08 15.173,35 7.850,- 756,05

Heller ikke i mai klarte jeg å la være å betale ekstra på boliglånet; selv om dette er det minste ekstra jeg har betalt så langt i år. Uansett er det gøy å se terminbeløpet sakte og sikkert gå nedover.

En annen stor endring som skjer i overgangen mai-juni er største delen av huslånet mitt. Der har jeg hatt fastrente i fem år. Dette gjorde jeg fordi jeg ville ha stabilitet i starten. Nå har jeg bestemt meg for at dette lånet også skal få ha flytende rente. Rentene var ikke veldig høye for fem år siden, men mye høyere enn den har vært siden – så det lånet har vært bundet på en rente på hele 4,2%. Derfor var det ekstra gøy å følge med på rentetallet i overgangen nå:

Dato Lånesum Renter (totalt å betale) Gebyr (totalt å betale) Terminbeløp
13.05.2018 839.783,10 395.542,81 11.800,- 5.284,-
31.05.2018 837.448,08 262.059,76 11.750,- 4725,-

Sjekk forskjellen i renter å betale her!! Forskjellen er på over kr 130.000 – helt sykt. Jeg visste det ville være en god forskjell, men det der er jo helt vilt! Nok en gang får jeg smelt det i ansiktet at renter kan utgjøre en stor! forskjell på et lån. Terminbeløpet går ned hele kr 559 – i måneden!

Når det gjelder formuen var det røde tallet i 30. april kr -795.168,80. Pr 31. mai var mitt røde tall kr -793.795,59. Fremdeles under 800.000, så det er absolutt positivt og jeg regner med at det holder seg på riktig side. For øyeblikket går det etter min mening alt for sakte, men jeg ser jo også at det faktisk er fremgang – så jeg tviholder på den tanken! Om du lurer på hvordan jeg kommer frem til tallet mitt når det gjelder nettoverdi har jeg skrevet om det her. Jeg leste ett eller annet sted noe om at det du følger med på har en tendens til å forbedre seg. Derfor har jeg også lagt til nettoverdien min i månedsoppdateringen.

Neste store mål blir å komme under kr 700.000, men det kommer til å ta en god stund. Siden jeg vet at det er viktig å sette seg delmål, blir alle “tier’ne” viktige mål for meg. Så målet nå blir å komme under kr 790.000 – spørsmålet er når skjer det? Lyst til å gjette?

Hvordan gikk det med din sparing og betaling på lån i mai? Har du noen tall du syns det er interessant å følge med på?

#boliglån #nedbetaling #studielån #sparing #økonomi #penger #personligøkonomi #privatøkonomi #lån

2 kommentarer
    1. Da er mysteriet om studielånet løst! Jeg la merke til i midten av måneden at neste måneds studielånbetaling er 10 kr mindre enn forrige måned, og fordi jeg ikke er flink til å huske renter, antok jeg heller at ‘algoritmen’ (som er den uforklarelige utregningsmodellen som brukes for å regne ut hvor mye vi betaler) hadde holdt summen oppe, frem til det bare måtte rase ned. Litt som når det renner over et glass e.l.

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Jeg sliter også med forståelsen av den utregningsmetoden til Lånekassen… Så lenge jeg kan betale litt ekstra og se at det går nedover er jeg foreløpig fornøyd 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg