Podcast?

Jeg har vært storforbruker av bøker hele livet. Hovedsakelig har det gått i romaner og det har nesten utelukkende vært i papirformat.

Lydbøker er noe jeg har forsøkt ved flere anledninger, men konsentrasjonen og fokuset mitt faller alltid fra. Så de som klarer å holde fokuset når de hører på lydbøker er jeg litt misunnelig på. Ikke fordi jeg ikke unner dem å høre på lydbøker, for det gjør jeg absolutt. Grunnen er vel heller at de klarer noe jeg ikke får til.

I dagens samfunn er det heldigvis mange ulike måter å ta inn medier og kunnskap på. Noe jeg har hørt snakk om ganske lenge er podcaster, og at det er så mange ulike å velge mellom at alle kan finne noe som passer for dem. Jeg var tvilende til om det var noe for meg med tanke på hvor mye jeg sliter med lydbøker.

Da en av YouTuberne jeg følger, Erin Henry, begynte med podcast ville jeg gjerne høre den. Så jeg fant frem til en gratis app – Acast – som jeg lastet ned for der kunne jeg finne mange podcaster, blant annet den som Erin har. Det er så mye interessant og spennende på den app’en når det gjelder podcaster, så nå har jeg noe å høre på å flere år fremover tror jeg.

Podcast er i motsetning til lydbøker mer som en god blanding av informasjon, skravling og intervjuer. Siden det er så variert kan jeg velge ut i fra humøret og hva jeg holder på med. Selv om noen av episodene til spesielt noen podcaster er lange, er det fint mulig å bare høre litt av gangen.

Så nå hører jeg på podcaster om jeg etter en lang gåtur strekker ut på gulvet i stua, når jeg henger opp klesvask, når jeg tar oppvasken og når jeg ordner meg om morgenen og kvelden. Eller, jeg hører ikke på podcast hele tiden disse gangene, men jeg har funnet ut at det er disse gangene det fungerer for meg. Det er de gangene jeg faktisk klarer å følge med på hva de snakker om uten å falle ut til stadighet.

Det er flere jeg er spent på å høre på, men tenkte jeg skulle velge meg ut noen i starten. Det er tross alt en del av dem som har ganske mange episoder. Så de jeg har startet å høre på er:

  • The Erin May Henry Show – “Personal branding for influencers, creatives and entrepreneurs”
  • The Clever Girls know – om økonomi, riktignok rettet mot amerikansk økonomi
  • The Blog Millionaire – om blogging
  • Amazing if: Squiggly careers – praktiske tips; hvordan ta kontroll over karrieren og ta bedre valg for fremtiden
  • Kalyn’s coffee talk – YouTuberen Kalyn Nicholson (som jeg har fulgt lenge nå), har nettopp startet en podcast, så gleder meg til hun får lagt ut flere episoder jeg kan høre på!

Alle disse er på engelsk. Så langt har jeg ikke funnet noen på norsk som var akkurat det jeg ønsket, så om du har noen tips til podcaster på norsk om økonomi, selvutvikling, bloggtips, karriere og personlig merkevarebygging – føl deg veldig velkommen til å dele 🙂

#blogg #blogging #podcast #økonomi #tips #liste #økonomi #penger

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg