Aha-opplevelse om sparing

For noen dager siden kommenterte Ingrid fra bloggen Voksen tilslutt noe som gav meg en liten aha-opplevelse. Om du kjøper noe på salg, har du ikke spart pengene – de er bare ikke blitt brukt. For at de pengene faktisk skal være spart, må du faktisk gjøre noe mer for å spare dem – overføre de til en sparekonto eller putte de på en sparegris eller noe lignende.

Dette er noe jeg (tydeligvis) aldri har tenkt over eller innsett før hun nevnte det. Så da satt jeg der, i sofaen, oppgitt over meg selv at jeg ikke hadde innsett noe så grunnleggende innlysende før. Jaja, kan ikke få til alt med en gang?

Jeg har lenge syns at jeg har vært god til å spare penger; jeg har kjøpt matvarer med kuponger for å få avslag og jeg har kjøpt varer som er på salg. Tanken på å faktisk sette disse pengene jeg dermed ikke bruker, inn på en sparekonto – den tanken har aldri slått meg.

Så nå sitter jeg og spør meg selv: hvorfor? Hvorfor har ikke dette slått meg før? Det er jo tross alt ganske logisk. Til mitt forsvar er jeg ikke alltid like logisk, men jeg pleier jo å ha god innsikt når det gjelder min egen økonomi. Sparing ved å kjøpe noe som er på tilbud, er en ganske alminnelig tanke, men der stopper det for de aller fleste av oss vil jeg tro.

Vi må dermed klare å lære hjernen vår til at vi ikke har spart før vi har satt penger inn på en sparekonto eller noe som ligner. Å kjøpe noe på tilbud er bare å bruke mindre penger; å kalle det for å spare penger blir dermed feil.

Å spare penger er noe mer enn bare å ikke bruke penger; det er å ha pengene et sted de ikke brukes, gjerne investere dem på et vis. Først da blir det virkelig sparing. Selv om dette for meg ble en veldig aha-opplevelse, må nok hjernen ha en omstillingsperiode før den innser hva det hele betyr.

Sparing er ikke fravær av forbruk; det er en form for investering.

#økonomi #penger #personligøkonomi #plan #sparing

4 kommentarer
    1. Men om du har spart og satt penger på konto, så har man jo spart. Jeg selv setter alltid “overskuddet” inn på sparekonto 2 dager før neste lønn. “Overskuddet” vil for meg si alle kr og øre over nærmeste 1000 kr eller over nærmeste 100 kr dersom det er under 1000 kr igjen på konto 🙂 Hvis jeg ikke hadde spart penger på å kjøpe på salg osv så hadde vel det vært lite( om noe i det hele tatt) overskudd før lønn bestandig. Så poenget mitt er at det kan jo hende du har satt av disse pengene du har spart på salg litt ubevisst HVIS du allikevel har satt av på en sparekonto 🙂 Gøy med penger og måter å spare de på 🙂

    2. Gnierfru: Du har et veldig godt poeng, på den måten blir det rett at jeg sparer ubevisst. Elsker å få ny input og finne nye måter å se på penger og økonomi på!
      Jeg sparer noe fast; men det jeg setter inn ellers har jeg ikke tenkt på som sparing fordi jeg ikke har brukt det – jeg har bare ikke brukt de pengene. Noen ganger samler det seg opp litt på kontoen og da overfører jeg til sparekonto, men da føles det mer som “ekstrapenger”. Noe som nok er en litt snål måte å tenke på det (men det er gøy når det er en slumpt med “ekstrapenger”).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg