Læring og utvikling

Rike mennesker lærer og utvikler seg hele tiden; fattige mennesker tror de allerede vet ting.

Å vite noe og å bruke kunnskapen du har er to forskjellige ting. Å vite at det er sunt å spise grønnsaker, og det å faktisk spise grønnsaker er to forskjellige ting. Det samme gjelder de fleste ting i livet; å vite noe og det å faktisk bruke kunnskapen du har er to ulike ting. Jeg har lenge visst hvordan jeg kan spare penger, og jeg har gjort det til en viss grad. Derfor føler jeg at jeg er hverken fattig eller rik. Jeg har kunnskap, og jeg bruker den, men ikke til det ytterste potensialet det kan ha. For å kunne gjøre det trenger jeg å lære mer.

Noe jeg (foreløpig) ikke har så mye kunnskap om er det å samle seg en formue. Hovedsaklig har jeg lært av samfunnet rundt meg at en vanlig livssyklus blant mennesker er å skaffe seg en utdanning, få seg en fast og stødig jobb, ha hus, bil og familie, og når du blir gammel nok, blir du pensjonist. Da får du noen år med “frihet” om du har nok penger på bok, før det er slutt. Dette har vært godt integrert i hjernebarken min. Det er sånn det er.

Hvorfor det skal være sånn for alle kan en jo spørre seg om. Bare fordi noe har vært på et vis lenge betyr ikke det at det hverken er den eneste måten å gjøre det på, eller at det er den beste måten å gjøre det på.

Det er mange måter å lære på, og det er mange forskjellige steder å lære det fra.

Jeg ville foretrukket å lære noe fra noen som vet hvordan de skal sette kunnskapen ut i livet, at de faktisk bruker det de kan. Jeg ville ikke spurt en regnskapsfører om hvordan jeg skulle dyrke poteter på en gård, jeg ville spurt en potetbonde. Jeg ville ikke spurt en sykepleier om hvordan en registrerer en bedrift i alle de riktige instanser. Med det så mener jeg at om det er noe kunnskap jeg har behov for, så ville jeg spurt noen som faktisk har gode resultater å vise til.

Alt dette er noe jeg ikke har tenkt noe særlig over før nå i det siste. Jeg har vært som de fattige menneskene; jeg har visst ting, men jeg har ikke fortsatt å lære og faktisk brukt kunnskapen jeg har. Heldigvis er det aldri for sent å starte med noe.

For tiden studerer jeg derfor bedriftsøkonomi; dette er kunnskap jeg dermed tilegner meg. Utfordringen her blir å omsette det til noe jeg bruker. Jeg har innsett at for meg er poenget å lære meg å bruke kunnskap jeg tilegner meg. Siden jeg ikke har en jobb som har noe med økonomi å gjøre har jeg en utfordring der. Derfor vil jeg også lese bøker om økonomi, virksomheter, vaner og personlig utvikling. Det er ikke sikkert at jeg kommer til å like alle bøkene, men poenget blir å finne kunnskap jeg kan benytte meg av.

Noe jeg allerede har gjort er å finne ut av nettoformuen min. Det var en interessant opplevelse. Noen ganger er det lettere å finne ut av meningene mine når jeg leser ting andre har skrevet, da blir jeg ofte mer oppmerksom på mine egne meninger. Jeg har den siste tiden lest i en bok hvor det blir skrevet om at noen fokuserer på hindringer, mens andre fokuserer på muligheter. En stund nå har jeg vært en av dem som har fokusert på hindringer; jeg vil tilbake til å være en av dem som fokuserer på muligheter – noe jeg pleide å være.

#læring #utvikling #kunnskap #økonomi #penger

7 kommentarer
    1. Ingrid; voksen tilslutt: Har hørt på to lydbøker via Storytel som gav meg god input; den ene har jeg kjøpt i bokform – det er T. Harv Eker: Secrets of the millionaire mind. Den andre kommer jeg nok til å kjøpe etterhvert; det er Canfield: The success principles. Ikke alt er like relevant selvfølgelig, men det er alltid noe nyttig å ta med seg.

    2. Sam: Den leste jeg for noen år siden, og har store planer om å lese den igjen (husker lite fra den). Leste Cashflow av samme forfatter tidligere i sommer; har du lest den?

    3. Sam: Ja det gjør jeg. Har faktisk planer om å lese den igjen etterhvert – jeg får aldri med meg all informasjon jeg ønsker første gangen, så for min egen del har jeg nytte av å lese den typen bøker om igjen (og det gjør jeg bare med bøker jeg syns er interessante…).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg