Sparetips?

Jeg har lest mange lister med sparetips rundt om på internett, og det er så utrolig mange av dem som bare gjentar det samme om igjen og om igjen. Smør niste til jobb; ta med kaffen i termokopp framfor å kjøpe latte på narvesen, avslutt abonnementet på treningssenteret som du ikke bruker likevel…

Misforstå meg rett, det er mange som burde følge mange av de tipsene, men hva med sånne som meg som allerede følger de rådene? Jeg har omtrent hele livet smørt niste; først når jeg gikk på skolen, og nå når jeg jobber. Jeg drikker ikke kaffe, så det tipset har aldri fungert for meg. Det er flere år siden jeg var på et treningssenter – ja, jeg var støttemedlem i over et halvt år før jeg avsluttet medlemsskapet.

Listen over sparetips kan være veldig kort: ikke kjøp ting du ikke trenger; eventuelt selg ting du ikke trenger så du kan få litt penger for det…

På sensommeren og tidlig høst plukker jeg grankongler. De får ligge i åpne pappesker i utebode for å tørke. Da blir de supre å bruke til opptenning i vedovnen min; jeg har aldri kjøpt en tennbrikkett. Fordelen med konglene er jo at jeg får frisk luft og trening ved å plukke dem, og siden de er gratis, sparer jeg også penger. Jeg regner meg som heldig som har vedovn så jeg kan fyre, jeg syns nemlig det gir en bedre varme enn varmeovner. Jeg er kanskje litt bortskjemt som får ved fra foreldrene mine, men om en bor i nærheten av en bonde som har skog som kanskje ønsker litt rydding mot at den som rydder får veden – kanskje det hadde vært noe?

Kjøp matvarer som er på tilbud, men husk å bare kjøpe ting du faktisk bruker – ikke kjøp noe bare fordi det er på salg. Lag gjerne en liste over hva du har tenkt til å ha til middag hele uken, og lag så en handleliste ut fra det. Her kommer det viktige: hold deg til handlelista!

Finn ut hvilket transportmiddel som faktisk er billigst: bil, buss, tog, eller kanskje sykkel? De siste månedene har jeg tatt buss fremfor å kjøre bil til jobb; bilen står fremdeles i garasjen, men å betale for parkering når jeg er på jobb er faktisk nå dyrere enn å ta bussen siden jeg får studentrabatt på bussbilletten.

Om du er student: bruk studentrabattene dine. Om du har medlemskort ulike steder: bruk dem. For eksempel Trumf (denne bonusordningen kan knyttes sammen med bankkortet ditt); UBSL har medlemskort, ulike jobber har noen ganger ansatterabatter ulike steder, mange kjedebutikker har medlemskort som kan gi deg poeng eller hvor du kan få medlemsrabatter.

Pant flasker og putt pengene på en sparegris – egentlig har du jo brukt disse pengene allerede. Det kommer selvfølgelig ann på hvor mange flasker du panter i løpet av et år, men kunne de pengene vært ekstra lommepenger på ferieturer?

Har du fiskestang? Vær sporty og fisk litt; om du får noe kan du jo lage middag av det, hvis ikke har du fått litt frisk luft 🙂

Husk å innimellom lufte selv om det er kaldt ute for å få frisk luft inn. Det som er viktig her blir da å lufte effektivt; det vil si at du setter alle vinduer på vid gap en liten stund (slå av varmeovner akkurat når du gjør det; slå de på igjen etterpå). Det går faktisk raskere å varme opp frisk luft – det er i alle fall den erfaringen jeg har (ikke det at jeg skjønner hvorfor – det er sikkert en vitenskapelig forklaring).

#penger #sparetips #sparing #tips

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg