Regnskap

I flere år har jeg ført en ekstremt forenklet variant av et regnskap over pengene mine. Det har gått veldig bra og gitt meg en god oversikt over hva jeg bruker penger på. Noe som igjen har medført at jeg har kunnet sette opp et budsjett som stort sett har stemt veldig bra. Eller, det gjorde det. Frem til i år, for i år har jeg latt det skli litt ut. Jeg har ikke fulgt så nøye med, mye fordi jeg har innsett at jeg har forholdsvis grei kontroll. Eller, jeg trodde jeg hadde det.

Det er rart med det en tror en har kontroll på. Det kan fungere en stund, men så innser man at det ikke er så riktig som en trodde, det er i alle fall det som har skjedd med meg. Jeg trodde jeg hadde stålkontroll på omtrent hvor mye penger jeg brukte på de ulike tingene. Likevel skled det ut (spesielt maten) når jeg ble slappere med å følge opp mitt eget regnskap og fylle inn når jeg hadde brukt penger. Fordelen er at jeg vet hvordan jeg skal ta tak i det.

Jeg må skjerpe meg.

Kanskje jeg skal prøve å lage det til en fast greie å føre inn alle kvitteringer i regnskapet mitt hver lørdag? For de som ikke interesserer seg for denne typen ting må det høres utrolig kjedelig ut. Det er uansett en nyttig ting å gjøre for holde kontroll. For øyeblikket har jeg kvitteringer helt fra starten av september som jeg ikke har ført inn i regnskapet. Kan jeg skylde på at jeg har hatt mye å gjøre? Egentlig ikke, rett og slett fordi om jeg gjør det hver uke tar det omtrent ti minutter å gjøre hele prosessen. Den ene gangen i måneden hvor jeg legger inn alle avtalegiroene og efakturaene som bare er i nettbanken og jeg ikke har fysiske kvitteringer på, tar det omtrent ti-femten minutter ekstra. Så jeg kan jo ikke akkurat si at det tar så fryktelig mye tid…

Fører du regnskap? og hvor lang tid bruker du eventuelt på det?

#penger #økonomi #privatøkonomi #regnskap

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg