November 2018

Lurer litt på hvor det ble av november måned, men sånn går nå dagan…

Her kommer i alle fall min oppdatering på hvordan deler av økonomien min gikk på sin vei mot målet denne måneden.

  Denne måneden Totalt Mål
Boliglån 5.809,37 74.107,71 50.000
Superspar & Sparekonto 500 21.856 32.000
Fond 1.000 13.000 12.000
Studielån 69 665 (53*12=636)
Bilsparing 1.000 5.000  

Jeg har delt boliglånet mitt i to, og på den lille delen har jeg flytende rente, så der syns jeg det er gøy å følge med på at rentene går ned ved betaling. Terminbeløpet minker jo også for hver gang jeg betaler inn ekstra, så det er nok et tall jeg liker utviklingen på.

Den lille delen av lånet blir betalt tilbake neste år. Må si at jeg gleder meg litt til det. En ting mindre å forholde seg til når det gjelder renter (og gebyrer) å betale.

Dato Lånesum   Renter (totalt å betale) Gebyr (totalt å betale) Terminbeløp
01.11.2018 40.699,35 3.095,65 3.450,- 681,25
30.11.2018 34.889,98 2.616,15 3.400,- 603,25

På den store delen av lånet går det veldig sakte. Heldigvis så er det likevel mulig å se at lånesummen faktisk går nedover. På den annen side, banken setter opp renten, noe som gjør at terminbeløpet også vokser litt.

Dato Lånesum Renter (totalt å betale) Gebyr (totalt å betale) Terminbeløp
01.11.2018 824.189,28 259.502,19 11.500,- 4.732,52
30.11.2018 821.569,27 257.439,68 11.450,- 4.763,-

Nettoverdien følger jeg også med på fordi det er gøy å se at tallet hver måned endrer seg litt og litt til det bedre.

Når det gjelder formuen var det røde tallet 30. oktober kr -478.695,65. Pr 30. november var mitt røde tall kr -467.801,77. Om du lurer på hvordan jeg kommer frem til tallet mitt når det gjelder nettoverdi har jeg skrevet om det her. Jeg leste ett eller annet sted noe om at det du følger med på har en tendens til å forbedre seg (og det virker til å stemme!). Derfor har jeg også lagt til nettoverdien min i månedsoppdateringen.

Jeg fikk ikke betalt så mye ekstra på boliglånet denne måneden som jeg ønsket. Det har sammenheng med at bilhold kan fort bli dyrt når noe må skiftes eller repareres. På vei hjem fra jobb en dag begynte nemlig bilen å knirke så mye at jeg var redd den skulle falle fra hverandre. Det viste seg å være støtdemperne som følte seg ferdig med jobben og var modne for utskiftning. Så bilhold er dyrt og det er nok en grunn til å alltid ha litt ekstra penger i bakhånd.

Har du hatt en bil som plutselig måtte på verkstedet og regningen var litt overraskende for deg?

#boliglån #nedbetaling #studielån #sparing #økonomi #penger #personligøkonomi #privatøkonomi #lån #bil #bilhold #regninger #november

6 kommentarer
    1. En dag når jeg kjørte hjem fra jobb, forsvant all lys og utenfor bilen. Da klokken var 1630, og dette var i begynnelsen av januar, var dette litt krise. Spesielt siden jeg sto i kø på vei NED på motorveien. Det viste seg at når jeg tråkket gassen inn igjen, skrudde lysene seg på igjen, selvfølgelig forsvant det når jeg slapp gassen. Så jeg ruset motoren hele veien hjem. Etter å ha forsøkt å bytte batteri, måtte bilen på verksted å bytte dynamoen. Det ble noen tusenlapper det!
      Forhåpentligvis blir desember akkurat som planlagt! ;-p

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Det blir fort en del tusenlapper når bilen må på verkstedet, men jeg kommer nok aldri til å gi slipp på bil likevel. Så lenge den går er det jo utrolig praktisk.

      De færreste ting i livet blir akkurat som planlagt, “expect the unexpected”, men satser på at desember går i retningen jeg ønsker 🙂

    3. Uforutsette bilutgifter er som regel alltid høyere enn du regner med. Forøvrig koster det meste som må repareres mer penger enn man først tror. Men slik er det å bo i et rikt land.

    4. Personlig Utvikling: Absolutt helt sant! Bil er generelt en dyr ting å ha. Dessverre er det mange som glemmer å ta høyde for det. “Heldigvis” for meg har bilene jeg har eid bevist det gang på gang at det er dyrt og det er viktig å være forberedt på overraskende utgifter, så nå er det alltid med i beregningen…

    5. Eg husker det kostet meg over 30.000 kr å fikse bilen min en gang. Da vurderte eg å kaste den bilen. Det er ikkje den bilen eg har no. Det var en problembil. Men sånn er det av og til.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg