Strikkehjelp vær så snill?

Jeg strikker på min først jakke og møter innimellom på utfordringer som gjør at jeg noen ganger har behov for litt hjelp. Dette er en av de gangen… Har begynt å strikke på venstre forkant, men den ser ikke ut som jeg forventet at den skulle se ut…

Den venstre forkanten trekker seg mye mer sammen enn jeg forventet (eller kanskje ikke – det er tross alt en vrangbord). Problemet er at det ikke blir så pent; spesielt ikke nederst i kanten – på bildet i mønsterheftet er kanten ganske rett – den går ikke pussig inn sånn min nå gjør:

Jeg føler jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke, men den skal vel ikke gå inn sånn?? Burde jeg ta opp igjen og bare passe på å ha mange flere masker for å få det rett og jevnt? Hm, når jeg tenker over det så virker det logisk, men om du har noen gode tips mottas de glede 🥰 Jeg har fremdeles mye å lære når det gjelder strikking, så det er masse godt i vente!

Håper du har en fin dag og kveld og koser deg med håndarbeid om det er noe du syns er gøy!

10 kommentarer
    1. Dette hender meg også av og til. Jeg har fått til en mere rett kant når jeg har plukka opp ei maske “utenfor kanten”,hvis du skjønner hva jeg mener. Vanskelig å forklare. Arrgh!!! Haha!! Men jeg pleier også å hekle en kant med picot (musetagger) rundt hele åpningen på jakken å da blir det straks bedre. Håper dette var forståelig.

      1. Jeg skjønner hva du mener med “utenfor kanten” – godt tips! Å hekle en ekstra kant på utsiden hadde heller ikke slått meg – du er et oppkomme av gode ideer 🥰

    2. Svingen inn vil nok rette på seg når du får montert jakken. Det skal vel være en stolpekant? (på den ene siden knapphull og på den andre knapper) Og strukket den ut (blokket)

      1. På mitt mønster står det venstre og høyre forkant, men jeg vil tro det er det samme som stolepkant (den ene skal få knapper, den andre knapphull)? Blokking har jeg hørt om før, men jeg vet ikke hva det er…må nok undersøke litt der (det står ikke noe om å blokke der).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg