Første klut: nordiske ruter

For noen dager siden lånte jeg en bok på biblioteket – Strikk kluter og håndklær (ikke annonselenke) hvor det var mange fine oppskrifter. Dette syns jeg var superpraktisk – ikke fordi jeg har behov for flere kluter og håndkler for tiden, men fordi jeg har mye garn og en del av det er enslige nøster som jeg syns er vanskelig å få brukt opp på noe fornuftig (og ufornuftig for så vidt – jeg har egentlig ikke noe å bruke enkle nøster på…). At jeg trives godt med å strikke er absolutt et pluss når det gjelder dette. Skjønt, hadde jeg ikke vært glad i å hekle og strikke, vil jeg tro at jeg ikke hatt noe særlig garn…

Uansett, første kluten med mønster fra boken er ferdig. Mønster jeg valgte var det som het nordiske ruter. Jeg strikket i Mandarin petit som er 100 % bomull, en lys lillafarge, og jeg brukte pinnestørrelse nummer tre. Ifølge mønsteret ville jeg trenge 50 g. Det var ikke helt sant for min del, for jeg har fremdeles litt igjen (innser at jeg ønsker meg en digital vekt så jeg kan sjekke hvor mye garn jeg både brukte og har igjen). Min klut ble 28 x 28 cm stor og det ser ut til å være en fin størrelse – om den skal brukes som vaskeklut eller kjøkkenklut er jeg litt usikker på.

Mønsteret var enkelt å strikke. Med pauser innimellom brukte jeg bare en dag på denne kluten – hvor lang tid andre bruker aner jeg ikke, men jeg syns det gikk raskt. Fordelen med dette mønsteret er at det ser fint ut på begge sider – det er det jo ikke alltid alt håndarbeide gjør.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg