Hvordan velge fond å spare i

Reklame | Investikon

Nå er det omtrent ett år siden jeg begynte å spare i fond. Det går sakte og sikkert fremover, og så langt går det totalt sett raskere enn vanlig banksparing.

Lenge var jeg usikker på fond; hva det var, hvordan det fungerte, om det var noe for meg, om det var vanskelig.

Selv fra starten av valgte jeg å spare i indeksfond fordi jeg visste det hadde lavere kostnader. Bortsett fra det visste jeg lite om det, og sånn er det dessverre nesten fremdeles. Fordelen nå er at det finnes nettsider som forklarer dette på gode måter og en av disse er Investikon. Siden har artikler om fond, aksjer og investering forklart på en måte som jeg føler de fleste kan forstå (noe som alltid er et pluss i min bok).

Mange banker gir deg en mulighet til å spare i fond via dem. Det er det jeg har gjort. Hver måned setter jeg inn penger, eller, mer korrekt blir det trukket automatisk fra kontoen min hver måned så jeg slipper å tenke på det. Hvor bra de er i forhold til andre syns jeg er vanskelig å vite fordi jeg foreløpig bare setter penger inn hver måned uten å tenke særlig mer på det. Uansett syns jeg det er interessant å sjekke tallene hver måned for å se om de har gått opp eller ned.

Fond, aksjer og investeringer er noe jeg skulle ønske jeg visste mer om tidligere. Foreløpig er mitt hovedfokus på fond fordi det er utrolig enkelt, men det er også viktig å huske på at det er et langtidsprosjekt fordi markedet svinger. Så litt risikovilje er viktig å ha.

Å skaffe seg oversikt og informasjon om disse temaene er ikke alltid så lett syns jeg. Jeg leser ulike bøker som jeg finner selv eller som jeg ser anbefalt, jeg leser blogger som virker til å vite hva de snakker om og nå har jeg også et nytt nettsted jeg ser etter informasjon. Investikon har nemlig en alfabetisk liste med haugevis av ordforklaringer, som jeg bare så vidt har startet å lese meg gjennom.

Det er mange steder på nett en kan finne informasjon, eller en kan spørre i banken. Det viktigste er å ikke tenke at du må ha absolutt all informasjon før du starter for da får du aldri satt igang. Begynn i det små og jobb deg oppover; både når det gjelder kunnskap og investeringer.

#penger #økonomi #fond #investering #sparing #fremtid #kunnskap #aksjer

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg