Hvordan styre tiden din?

Har du noen gang tenkt over hvordan du egentlig styrer tiden din, eller bare føler du at den forsvinner som sand mellom fingrene på deg?

Det siste har ofte vært tilfellet for min del.

Alle har 24 timer i døgnet, men noen er bedre til å styre tiden sin på en mer fornuftig måte enn andre.

Jeg leste et sted for ikke så lenge siden at en lur måte å styre tiden på var at 8 timer skulle brukes til søvn, 8 timer til jobb og 8 timer til fritid. Det høres absolutt ikke så dumt ut, men hva med dem som sliter med å sovne (eller våkne, eller begge deler)? Hva med dem som har lang reisevei til jobb? Skal all fritiden bli brukt på reisevei til og fra jobb, matlaging og spising, vasking av hus, trening og alle småting som å bruke badet og pusse tennene og lignende? Da blir det plutselig ikke 8 timer igjen til fritid. Jeg regner nemlig at fritid er tid du har som du kan bruke på det du selv ønsker, ikke det du er nødt til å gjøre.

Når også sosiale medier, TV-titting og lignende også tar mye tid fungerer ikke det regnestykket helt for min del.

Derfor bestemte jeg meg for å bli bedre til å styre tiden min for på den måten kanskje få gjort det jeg er nødt til, men også ha nok tid til å gjøre det jeg selv ønsker. Mange dager går det ikke helt som jeg har tenkt, men heldigvis ser jeg forbedring.

For et par uker siden skrev jeg om hvordan jeg hadde begynt å nesten budsjettere tiden min, og det har gått over all forventning. Nå er ikke alle som meg som liker å ha faste rutiner og tidspunkter og en plan å forholde seg til, men for noen av oss er dette en måte å gjøre det på.

Jeg har dessuten lest boken 80/20 prinsippet av Koch og selv om det ikke var en ny favoritt, hadde han et par gode poenger. Sånn jeg forstår prinsippet er det at en ofte bruker 20% av tiden på det som gir 80% av resultatet. Så målet blir å utvide bruken av de 20% som gir best resultat. Jeg har mye tid jeg suser bort på ingenting, men når jeg først gjør noe er jeg forholdsvis effektiv. Derfor jobber jeg for å øke den effektive tiden hvor jeg faktisk gjør noe (og ikke bare sitter og sløver med Netflix og scroller gjennom Instagram).

Første poenget med å klare å styre tiden din blir å finne ut av hva du faktisk bruker tiden din på. Følg med på hva du gjør i løpet av en dag og sett deg ned på kvelden noen minutter og bli bevisst på det. Bestem deg for hvordan du ønsker å øke effektiviteten din neste dag, uten at du skal være nødt til å gjøre noe hele tiden. Pauser er tross alt viktige!

For å klare å styre hva du bruker tiden din på må du bevisstgjøre deg selv og bestemme deg for hvordan du ønsker å leve livet ditt. Det er ikke noe du trenger å planlegge, for i dette tilfellet kan bevisstgjøringen faktisk utgjøre en stor forskjell for mange. Spesielt når de innser hvor mye tid de egentlig bruker på internett (mange, mange timer hver dag i mitt tilfellet så noen ganger lurer jeg på hvordan jeg egentlig får gjort noe som helst….).

#tanker #bevistgjøring #tid #planlegging #tidsstyring

4 kommentarer
    1. Fint innlegg😊 Jeg har også tenkt på å kartlegge hvordan jeg bruker tida mi. Ikke fordi jeg har planer om å budsjettere den strengt, men fordi jeg regner med at det vil gi interessant innsikt og kanskje identifisere noen ting jeg gjør som kan kuttes ut eller effektiviseres…

    2. Sam: Takk 🙂
      Ja, generelt kan det å bli bevisst ting en gjør (eller ikke gjør) føre til at en tar andre (bedre?) valg. Noen ganger kan små endringer føre til store resultat og heldigvis er det lov å prøve seg fram.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg