Budsjett for august

Budsjett er noe jeg er blitt bedre på det siste året, blant annet fordi jeg fant ut at det er et dynamisk verktøy (ikke et statisk et..). Så før hver måned starter, setter jeg meg ned og tenker gjennom hva som skal skje den neste måneden og lager budsjett basert på det.

Jeg bruker ikke noe fancy program til dette, men holder meg til god gammeldags notatbok. I løpet av måneden tar jeg vare på alt av kvitteringer og oppdaterer regnskapet hver søndag i forholdt til hvor mye jeg har brukt. På søndagen når jeg oppdaterer er jeg også alltid innom nettbanken for å sjekke at regninger er gått ut som de skal; både avtalegiroer og e-fakturaer.

Det finnes mange ulike programmer du kan bruke for å føre et budsjett, så der er det opp til hver enkelt å finne noe som passer for deg. Uansett er det viktigste å ha et budsjett som er i balanse/som går opp. Aldri bruk mer penger enn du får inn (noe som er grunnen til å alltid ha en buffer i tilfelle uforutsette utgifter).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

August er måneden hvor jeg starter min ny jobb, men siden jeg ikke starter før den 10. regner jeg ikke med å få full lønn den måneden. I juli startet jeg så vidt i en liten ekstrajobb, og den lønnen kommer inn i august (regner jeg med; timelister er i alle fall fyllt ut).

Budsjettet mitt er sånn at alt står sammen, men de faste utgiftene står øverst. De faste utgiftene er nettopp det; faste. Likevel er det noen av summene det er mulig å endre ved behov, sånn som ekstra nedbetaling av boliglån, fond og sparing.

Husleie 4.135
Boliglån (inkludert ekstra betaling) 2.500
Lån M&P 3.000
Strøm/nettleie 584,11
Forsikringer 978
Studielån 1.200
Linser 245
Fond 1.000
Sparing 1.500
Mobil 199

En annen endring som er mulig i budsjettet er studielån. Den egentlig nedbetalingen nå er kr 1.135, men fordi Ingrid fra bloggen Voksen, til slutt og jeg har en utfordring gående setter jeg den alltid opp til kr 1.200,-

Strøm og nettleie er en fast utgift fordi den kommer hver måned, men den er variabel fordi det avhenger helt av når på året det er og hva strømprisen er på det tidspunktet. Noe jeg føler er umulig å forutsi. Det eneste jeg vet er at strømmen generelt koster meg mer i vinterhalvåret fordi jeg bruker mye på oppvarming (jeg har et kaldt hus).

Dermed kan jeg endre noe i noen av summene om det skulle være behov for det.

De variable utgiftene mine er ganske faste de også egentlig.

Matbutikk 2.000
Transport + parkering 1.100
Bompenger 348
Klær og sko 0
Diverse 610,89
Bryllup 1.500

Matbutikk står generelt på samme beløp hver måned og jeg holder meg stort sett rundt den summen. Før jeg begynte med ordentlige budsjetter var denne veldig variabel. Nå er jeg blitt mye flinkere til å følge den summen, noe som har spart lommeboka en del. Jeg hadde noen måneder i fjor hvor jeg brukte rundt kr 3.500 i måneden på mat og lurer veldig på hvordan jeg fikk til det…

Bompenger har jeg skilt ut som egen post fordi det er en regning som kommer, den er også alltid noe variabel.

Jeg skal i bryllup i starten av august, så der har jeg satt av penger både til gave og hotell.

Har du lagd budsjett for august?

#budsjett #penger #planlegging #bryllup #august

3 kommentarer
    1. Startet å skrive budskjett i januar og nå kan jeg ikke helt forstå hvorfor jeg ikke har gjort det mye før. Utrolig deilig å ha noe å gå etter og vite hva man har i slutten av måneden 🙂 Bruker excel, da har jeg det på både telefon, iPad og PC 🙂

    2. Simona Lovise, 21, jentemamma: Hurra for budsjett! Å vite hva en sitter igjen med er gull 🙂

      Smart å bruke noe som gjør at du hele tiden har oversikt. Regner med at du bruker en versjon som oppdaterer seg og du kan redigere på alle enhetene?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg