Overveldet?

Hvis det er for mye å gjøre er det ofte lett å bli overveldet – det syns i alle fall jeg. Da er det fort gjort å falle inn i en rytme med at du hele tiden har dårlig tid, for mye å gjøre og du er travel hele tiden, men hvor mye får du egentlig gjort de gangene? Hvis du hele tiden stresser med alt du må gjøre – får du faktisk gjort det?

Det å være stresset, overveldet og ha for mye å gjøre er ikke det samme som å være effektiv og få ting gjort. Stress betyr ikke at ting skjer; det er bare en reaksjon i kroppen som ikke alltid er bra. Ofte kan det lureste å gjøre når du er stresset og overveldet være å ta et skritt tilbake, ta ett minutt eller to og bare puste og fokuserer. Lag deg prioriteringer og utfør så oppgavene.

Ting kan haste, men være uviktige. Andre ting kan være viktige, men ikke haste. Andre kombinasjoner kan være uviktige ting som ikke haster og viktige ting som haster.

Finn ut hvor i firkanten dine ting eller oppgaver er og prioriter dem ut fra det. At noe er viktig for andre, gjør det ikke nødvendigvis viktig for deg.

Blir du overveldet at det virker til å være mye? Gjør deg selv en tjeneste: gå en femminutters tur i frisk luft mens du tenker på noe annet. Om det ikke er mulig – lukk øynene, la tankene fly og pust dypt noen ganger mens du fokuserer på pusten din. La underbevisstheten din rydde opp, den vet stort sett hva den holder på med så stol på den!

6 kommentarer
    1. Det er det jeg liker så godt med å sykle til og fra jobb hver dag. Det gir hjernen mulighet til å forberede og legge alt fra seg. Denne uken er mamma og pappa borte, så jeg låner bilen og benytter muligheten til en lengre service på bilen. Jeg merker at jeg ikke har samme mulighet til å la tankene flyte.

    2. Veldig lett å bli overveldet over ting som skulle vært gjort syns jeg. Man stresser med det i hodet. Og så får man kanskje ikke gjort det man skal..

    3. Ingrid; voksen tilslutt: Jeg hadde en liten periode hvor jeg syklet til jobb jeg også, så den turen med å tømme hodet på en god måte er absolutt å anbefale! Det er ikke det samme med bil…

    4. Fint innlegg! Matrisen med «viktig-ikke viktig» og «haster-haster ikke» lærte jeg av en sjef jeg hadde for mange år siden. Den er veldig nyttig, og jeg prøver å hente den fram mentalt med jevne mellomrom. Har også lurt på å nevne den i et blogginnlegg jeg planlegger til høsten😊 Men jeg bruker den nok ikke så ofte som jeg kanskje burde🙄
      Jeg har erfart at det er en annen dimensjon som kommer inn når jeg blir overveldet av oppgaver: Hvor stor terskelen er for å komme igang med oppgaven! Hvis terskelen er lav, er det naturlig nok lettere å komme igang. Er terskelen høy, kan jeg utsette og utsette, selvom det både er viktig og haster😕 Så ideelt sett bør en prøve å legge tilrette for at det er en lav terskel for å gjøre viktige oppgaver, og kanskje høy for å gjøre det som ikke er viktig?

    5. Sam: Takk!
      Jeg viker matrisen veldig godt, men sliter med å finne ut av hvilken boks ting egentlig tilhører (har litt å jobbe med der…)

      Du har helt rett i det med høy og lav terskel. Det er ofte de gangene jeg tar en pause så hodet kan vise meg hvordan jeg kan dele opp store ting i mindre ting så terskelen blir lavere. Rett og slett bryte det opp i mindre oppgaver. De er fremdeles viktige, men de føles ikke så vanskelige da.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg