Ny vane på vei (håper jeg)

Jeg har en tendens til å sette meg store og små mål og så aldri helt få fullført dem. Ikke nødvendigvis det smarteste, men jeg gir meg heller ikke så jeg fortsetter og sette meg mål jeg vil forsøke å oppnå.

Da jeg var liten, gikk min mor og min tante turer på Hardangervidda; sånne hytte til hytte-turer. Siden jeg var liten fikk jeg ikke være med – helt forståelig – jeg ville aldri klart å gå så langt med en så stor sekk på ryggen.

Nå derimot, nå er jeg voksen og føler at jeg burde klare det. Drømmen om å gjøre det har jeg vel egentlig hatt siden jeg var liten, men jeg sa det aldri høyt som et mål før omtrent ti år siden. Foreløpig har det ikke skjedd.

Hver gang jeg nevner at jeg har et ønske om å gjøre det, spør folk om hvorfor jeg ikke bare gjør det – jeg virker jo sprek? Vel, skinnet kan bedra. For øyeblikket har jeg hverken styrke eller kondis til å gå en slik tur. Håpet er å ha nok av begge de to tingene neste sommer og så faktisk gjennomføre en tur da. For å kunne gjøre det må jeg trene meg opp.

Jeg vet hva målet er, og jeg vet til en viss grad hva jeg er nødt til å gjøre. Starten på målet er å få bedre kondis. Så vanen jeg jobber med nå er å gå tur hver dag. For å faktisk få gjennomført dette og lagd det til en vane, begynner jeg forsiktig (for forsiktig ville nok mange sagt). Jeg har bestemt meg for at jeg i juli skal gå i minimum 15 minutter hver dag. Det høres veldig lite ut, men det er en start og det får meg faktisk ut hver dag. Hadde jeg sagt at jeg skulle ut en halv time hver dag ville det vært mye vanskeligere (jeg vet for jeg har prøvd det før).

En vane er noe du gjør uten å tenke så veldig mye over det, men det tar tid før noe blir en vane. Så for å gjøre dette til en ny vane for meg velger jeg meg en vei med minst mulig motstand mens jeg likevel får gjort det jeg har sagt jeg skal gjøre.

Skulle gjerne lagt til meg andre gode vaner også, men jeg innbiller meg at jeg kommer til å ha større suksess når jeg fokuserer på å bygge en vane av gangen. Dermed; målet er å gå minst 15 minutter ute hver dag i juli.

Foreløpig har det gått forholdsvis greit – kan ha med været å gjøre; varmt og godt gjør at det ikke er så stort tiltak å komme seg ut. (bortsett fra på søndagen som var; det var dagen derpå etter et utdrikningslag…men jeg kom meg ut å gikk – noe som overrasket meg).

Så da lurer jeg på; har du noen vaner du ønsker å lage deg?

8 kommentarer
    1. Jeg tror det er mye lettere å nå større mål hvis man setter seg mindre delmål underveis, slik du gjør med å gå 15 min hver dag i juli. Jeg ønske å komme tilbake i den gode treningsvanen jeg hadde – etter flere runder influensa i vinter og et kne som har fått bruskslitasje, så mistet jeg liksom motivasjonen litt.

    2. Nesten litt merkelig at vi skriver omtrent samme innlegg, samme dag. At vi begge har startet et prosjekt som er nesten identiske. Men eg liker det du holder på med.
      Men ikkje føl at du må øke for raskt. Målet er jo å få gode følelser knyttet til den nye vanen, og det nye livet som kommer ut av prosjektet.

    3. Budsjettbloggen: Da er det nok fort gjort å miste motivasjonen ja. Så å begynne sakte og forsiktig kan (forhåpentligvis) være trikset. Jeg kom nettopp inn fra dagens gåtur, så nå har jeg 7 dager på rad 🙂 Ta tiden til hjelp og fokuser på hva du faktisk får gjort av trening de dagene du gjør det; jeg heier på deg!

    4. Personlig Utvikling: Takk; ja, absolutt litt artig – men heter det ikke at “great minds think alike”?

      Kom nettopp inn fra dagens gåtur – nå har jeg 7 dager på rad – det i seg selv er motivasjon merker jeg 🙂

    5. Hvis du gjør en ting hver dag i 30 dager så kan du ikke la det være, for da blir det noe du ikke kan unnvære. Lykke til og stå på 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg