Mindfullness?

En ting jeg føler at jeg stadig hører om er mindfullness. Jeg skal ikke påstå at jeg helt har fått en forståelse for hva det er, sånn egentlig, så jeg har mine egne tanker om det.

Når jeg tenker på mindfullness tenker jeg på å leve i nuet, å ta inn ting som de er, å være bevisst, men samtidig bare eksistere uten for mye tanker som hele tiden vil ha oppmerksomheten din. Om dette er riktig eller ei, kan jeg like godt si med en gang at det spiller ikke noen rolle for meg. Dette er min tolkning og jeg liker den.

Å gå tur i skogen, la tankene fly uten å dirigere dem i noen spesiell retning, men bare la de flyte forbi; å høre på fuglene kvitre mens jeg nyter været og det å være i livet og bare eksistere i den nydelige naturen vi har – for meg er det mindfullness.

Å bli så opphengt i en bok at jeg ikke enser verden rundt meg eller at tiden kommer og går eller noe som helst annet, men bare er i nuet i boken jeg leser – for meg er det mindfullness.

Å pusle et puslespill med flere tusen brikker og først lete etter alle kantene før jeg pusler sammen så mye av den jeg kan før jeg fokuserer på enkeltområder; ett av gangen; og bare sitte og nyte at selv om det tar lang tid er det en behagelig tilstand fordi jeg er helt fokusert, men uten å bli sliten av alle tankene – for de bare flyter forbi – for meg er det mindfullness.

Jeg tror vi alle trenger noen pusterom i tilværelsen, i løpet av dagen, i løpet av livet. Jeg tror det er sunt å bare la tankene flyte forbi uten å måtte feste seg eller være nødt til å gjøre noe med dem til enhver tid. Jeg tror det er sunt å lære seg å leve i nuet (men selvfølgelig også ha en plan for fremtiden – jeg ville ikke vært meg om jeg ikke hadde nevnt det også).

Har du en eller flere måter du holder på med mindfullness? Lar du deg selv noen ganger gjøre ting mens tankene flyter forbi?

#mindfullness #tanker #puslespill #gåtur #bøker #lesing

2 kommentarer
    1. Jeg elsker å sykle til og fra jobb, selv de dagene med masse motvind og dårlig vær. På vei hjem fra jobb slipper alt stress og etter jeg kommer hjem tenker jeg sjeldent mer på jobb. De 40-50 minuttene hjem er så avslappende.
      Turen til jobb inspirerer bloggen min ofte. Jeg lar tankene flyr og innen jeg kommer til jobb har jeg som regel kommet på et tema, om ikke flere. Da må jeg bare prøve å huske de til jeg får skrevet de ned.
      I dag tidlig, mens jeg gikk fra badet til pc-en for å fortsette å skrive dagens innlegg kom jeg på en genial ide for et fremtidig innlegg. Men fordi jeg hadde det litt travelt, fortsatte jeg å skrive på innlegget istedet for å notere ned ideen. Den var jo så genial at jeg ville jo huske den. Ikke sant?
      I det jeg går ut av leiligheten kommer jeg på at jeg hadde glemt det allerede. På vei til jobb leter jeg desperat i minnet for å komme på hva jeg tenkte på forhånd og hva jeg hadde sett på Youtube rett før jeg fikk ideen. Men ingenting. Så, akkurat i det jeg svinger mot bygget vårt, 100 m. fra døra, bare faller ideen inn i igjen. Denne gangen passet jeg på å holde ideen der, til jeg fikk skrevet den ned!

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Å la tankene fly mens du sykler hørtes digg ut!
      Ingen ideer er så geniale at du er garantert å huske dem uten å skrive dem ned. Sånn er det i alle fall for meg (godt å vite at jeg ikke er alene om det). Så flaks at du kom på samme ideen igjen senere; ingenting er vel bedre enn det? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg