Bil er dyrt!

Å ha bil er en ting som koster deg penger; det er det vel ingen som tviler på.

Bilforsikringen betaler jeg på hver måned hele året. Før fikk de fleste et sjokk rundt februar/mars hvert år når årsavgiften skulle betales. Jeg pleide aldri å huske helt hvor mye den var på, men jeg satt av penger hver måned for å være sikker på at jeg hadde nok til å betale regningen når den tid kom. Nå trenger jeg ikke lenger det fordi noen regler har endret seg. Alle er nødt til å ha en eller annen form for bilforsikring, og nytt av året er at årsavgiften skal legges sammen med forsikringen. Noe som gjør at jeg ikke lenger har behov for å legge av ekstra penger hver måned til å betale den utgiften en gang i året.

Bensin koster jo også litt, men den er i det minste avhengig av hvor mye du kjører. Dermed er det noe en kan styre mye mer selv. Om du kan ta kollektivt, bruke bein eller sykkel for å spare litt på dette kan det være gode alternativ. Et annet alternativ som ikke sparer like mye som å sykle er å følge med på bensinprisen og forsøke å fylle når det er billigere. En ting jeg gjør i forhold til bensin er å betale med Mastercard. Dette fordi jeg har det via DNB, noe som gir meg rabatt på bensin når jeg betaler med Mastercard. Det er ikke store rabatten, men alle monner drar og i løpet av et år blir det faktisk en grei sum.

I forhold til å bruke andre transportmidler, kan det også være en annen bonus – avhengig av hva mulighetene dine er: parkering. Jeg  forsøker å alltid parkere på steder jeg vet er billigere enn andre, men likevel koster det meg litt over 600 kr i måneden bare for å parkere for å kunne være på jobb. Så her kan en fort spare penger om en har mulighet til å tenke noe annerledes enn hva en er vant med. Har du noen ide om hvor mye du vanligvis bruker hver måned bare på parkering?

Andre utgifter til bilen er selvfølgelig EU-godkjenning (eller, periodisk kjøretøykontroll), service og reparasjoner. Alt dette er for at det skal være tryggest mulig å kjøre bil. Slitasje på bilen og verdifall burde en også huske å ta med i regnskapet.

Så til grunnen at jeg begynte å tenke på dette med at bil er dyrt. Jeg måtte ha nye sommerdekk – en affære jeg visste ville koste meg noen kroner. Siden jeg ikke har så mye greie på bil, velger jeg å stole på at verkstedet jeg velger vet hva de holder på med. Denne gangen valgte jeg Dekk1. Grunnen til at jeg valgte dette stedet var rett og slett fordi jeg visste hvor de holdt til. Kanskje ikke den beste grunnen, men god nok for min del. At betjeningen er serviceinnstilt er absolutt et pluss. En annen pluss er at fordi jeg er USBL-medlem kan jeg få rabatter og bonus der.

Se for deg at jeg betaler for nye sommerdekk, går ut i bilen blid og fornøyd og så innser at jeg har glemt å si jeg er medlem og høre om jeg kan få rabatt/bonus… Sånn kan fort skje om en ikke er oppmerksom og minner seg selv på ting. Heldigvis har jeg benyttet USBL-medlemsskapet og bankkortet mitt sammen før, så bonus ble registrert. Noe som igjen gjorde at sammen med andre kjøp jeg har gjort før plutselig satt med litt over 300 kroner jeg kunne overføre til boliglånet mitt.

Eneste minuset jeg ser fremover nå for bilen min er at jeg må ha nye vinterdekk til høsten, så det er neste bilting jeg skal spare opp penger til.

Har du kontroll over hva bilutgiftene dine egentlig er?

#penger #bil #økonomi #privatøkonomi #personligøkonomi #bilutgifter

2 kommentarer
    1. Selvfølgelig! 300 (500 denne måneden pga økt forventet bruk). Har jo ikke bil, så betaler diesel når jeg låner mamma og pappa sin bil.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg