April 2018

Økonomi-sjekken i april er her.

Studielånet blir stadig bedre. Eller, det går veldig sakte, men det er faktisk helt greit. Jeg betaler kr 1.200,- hver måned fordi jeg justerer opp når jeg får e-fakturaen i nettbanken. I januar var offisielt månedsbeløp på kr 1.147, mens nå i april var det kr 1.145. Så det er ikke store forskjellen, men det er gøy å se at det faktisk har betydning selv om jeg betaler så “lite” ekstra hver måned.

Dette med opprunding av beløpet på studielånet er en utfordring jeg har sammen med Ingrid (blogg: Voksen, til slutt). Bli med på utfordringen du også; rund opp tallet du betaler på studielånet til nærmeste tall du er komfortabel med – sånn at det blir litt ekstra, men ikke så mye at det går ut over andre ting.

  Denne måneden Totalt Mål
Boliglån 1.821,07 12.433,15 50.000
Superspar & Sparekonto 0 6.908 32.000
Fond 1.000 6.000 12.000
Studielån 55 216 (53*12=636)

Jeg har gått sykmeldt en stund (heldigvis på bedringens vei, men det tar laaang tid…), og kommer nå fremover til å få mindre lønn enn hva jeg er vant med. Overgangsperioden har nå startet, så nå om dagen er budsjettet veldig spennende – kommer det til å gå rundt? Jeg har tross alt vært vant til en lønn og har dermed latt utgiftene følge etter inntekten. Absolutt noe å tenke på; når du går opp i lønn – lar du utgiftene følge etter så gapet mellom de to fortsetter å være samme størrelsen som det var før?

Jeg har delt boliglånet mitt i to, og på den lille delen har jeg flytende rente, så der syns jeg det er gøy å følge med på at rentene går ned ved betaling. Spesielt gøy er det når ekstra betaling blir registrert og både renter og terminbeløp minsker.

Dato Lånesum   Renter (totalt å betale) Gebyr (totalt å betale) Terminbeløp
01.04.2018 98.385,61 15.839,39 7.950,- 769,-
30.04.2018 96.564,54 15.453,34 7.900,- 759,-

Meningen var å ikke betale ekstra på lånet i april fordi jeg ville være sikker på at økonomien gikk rundt, men jeg klarte ikke å la være. Det å kunne skrive at terminbeløpet minsker for hver gang var en litt for stor fristelse. Heldigvis er dette en fristelse jeg ser på med positive og blide øyne, sånn sett er det helt greit.

Når det gjelder formuen var det røde tallet i 31. mars kr -798.526. Pr 30.april var mitt røde tall kr -796.168,80 Fremdeles under 800.000, så det er absolutt positivt. Selv om det virker uendelig langt frem nå, så skal jeg en dag ha et positivt tall når det gjelder formuen min. Om du lurer på hvordan jeg kommer frem til tallet mitt når det gjelder nettoverdi har jeg skrevet om det her. Jeg leste ett eller annet sted noe om at det du følger med på har en tendens til å forbedre seg. Derfor har jeg også lagt til nettoverdien min i månedsoppdateringen.

Hvordan gikk det med din sparing og betaling på lån i april?

#boliglån #nedbetaling #studielån #sparing #økonomi #penger #personligøkonomi #privatøkonomi #lån

2 kommentarer
    1. Så bra! Du er jammen meg god som klarer å betale ekstra, tross mindre inntekt. Og så lenge du har pengene, gjør det vel ikke så mye om du betaler litt mer på boliglånet! Sa jeg forresten gratulerer med å komme under 800 000?
      Og tenk, når du har en positiv sum (og ikke har inkludert boligen i nettoen på forhånd) så vil jeg vel anta at du kan kalle deg en millionær? 🙂

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Vel, burde kanskje innrømmet at noe av den ekstra betaling er “overskytende” penger fra tidligere måneder. Uansett, det er digg å betale ekstra, og ikke minst være under 800.000!
      Om jeg hadde tatt med boligen i regnestykket nå, så hadde jeg faktisk vært millionær – det er en wow-tanke! (som jeg ble helt satt ut av et lite øyeblikk… 🙂 )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg