Selvhjelpsbøker?

Selvhjelpsbøker – tull og tøys eller fornuftig?

Jeg kjenner til folk i begge leirene.

Noen mener at det er unødvendig og bortkastet; de himler med øynene og gir tydelig uttrykk for at de syns det er søppel.

Andre mener det har noe for seg. Ikke nødvendigvis at alle bøkene passer for alle, men at alle kan finne noe i de ulike bøkene som kan hjelpe dem på veien til å hele tiden å utvikle seg.

Lenge mente jeg at selvhjelpsbøker ikke hadde noe for seg, at det mest var for å få penger ut av folk som kanskje var litt stakkarslig og ikke klarte å finne ut av livet på egen hånd. Jeg visste tross alt hvor jeg var, hvor jeg var på vei og at jeg klarte meg helt fint. Det var ikke hyggelig tanker, ganske slemme egentlig, men sånn er det noen ganger at ikke alle tanker er de beste. Heldigvis er det mulig å endre slike tanker, så jeg kan trygt si at min mening nå ikke er den samme som den var tidligere på dette området.

Så smalt det; jeg ble syk og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med meg selv for å bli bedre. Jeg har aldri vært god på å snakke om følelser og sånt. Jeg fulgte stadig flere bloggere og youtubere jeg fant fascinerende på ulike måter. Det er mange motiverte og inspirerende mennesker, og mange av dem bruker mediene på internett for å kunne formidle det de brenner for. Flere bøker jeg regner som selvhjelpsbøker ble nevnt av flere av disse personene og jeg lot meg påvirke til å lese litt i noen av bøkene. Noen passet virkelig ikke for meg, mens andre hadde noe for seg som jeg kunne relatere til. De skrev om dagligdagse ting jeg kunne kjenne igjen og se fornuften i.

Er jeg så blitt helt omvendt når det gjelder selvhjelpsbøker? Det enkle svaret er nei, men ofte er ikke det enkle det som er hele sannheten. Det er fremdeles mye i de bøkene jeg ikke får tak i, eller som jeg er totalt uenig i. Heldigvis finnes det mange bøker og jeg har funnet noen som resonnerer med meg, som jeg føler jeg kan benytte meg av for å bli både bedre kjent med meg selv, men også hjelpe meg til å tenke over en del ting. Rett og slett bøker som er hjelp til selvhjelp – og det er vel derfor de heter selvhjelpsbøker?

Å blottlegge meg og mine tanker om et tema på denne måten er skummelt, nervepirrende og ukomfortabelt. Nå skal det sies at de selvhjelpsbøkene jeg har lest så langt er ganske enig om enkelte ting; for eksempel at det å være litt ukomfortabel – så lenge det er på en “god” måte er bra fordi det betyr at du er i endring. En endring som forhåpentligvis utvikler deg på en god måte. Så jeg kan vel si at det er det jeg gjør et forsøk på her. Å ta et lite oppgjør med meg selv. Å snakke alvorlig til meg selv om ting jeg burde ta tak i. Ikke fordi dagens utgave av meg ikke er bra, men blant annet fordi jeg ikke ønsker å stå på stedet hvil. Jeg elsker å lære nye ting og for å gjøre det må jeg klare å utvikle meg.

Hva tenker du om selvhjelpsbøker?

#selvhjelspbøker #tanker #bøker #selvhjelp #utvikling #endring #tankesett

4 kommentarer
    1. Hei. Fine tanker dette. Eg er som du veit ein stor fan av slike bøker. Eg har lest ein eller to av disse. Og resten skal eg sjekke ut etter hvert.
      Leser du mykje? Har du faste rutiner, eller bare ein time her og ein time der?

    2. Akkurat som deg, var Selvhjelpsbøker noe bare Bridget Jones leste i min verden, ;-p og hun var jo ganske lost tross bøkene. Men greia med de er at du får nye impulser til å reflektere over egne tanker og handlinger, og det er bra. Og selvfølgelig er det selvhjelpsbøker som ikke passer deg, for alle mennesker i verden har ikke samme behov og samme tankemåte, det er vel noe vi er glad for?

    3. Personlig Utvikling: Før leste jeg bare romaner, men det siste året har jeg lest en del selvutviklingsbøker. Har ingen faste rutiner på det, så det blir litt tilfeldig lesing her og der.
      Har du faste rutiner på din lesing?

    4. Ingrid; voksen tilslutt: Åh, Bridget Jones – lenge siden jeg leste bøkene om henne..artig å bli minnet på det 🙂
      Takk og pris for at vi er forskjellige – tenk så kjedelig det ville vært om alle var helt like? Jeg tenker det er viktig å lese selvhjelpsbøker med et åpent sinn, og ikke forvente at alt passer. Heller velge ut de tingene som passer en selv og gjøre nytte av dem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg