Vanen med ekstra nedbetaling på boliglån

Jeg har lenge nå fulgt ekstra med på hvor mye blant annet månedsbeløpet på boliglånet går ned når jeg betaler ekstra på lånet.

Siden jeg er i en overgangssituasjon for øyeblikket med økonomien hvor jeg kommer til å få mindre penger inn en stund tenkte jeg at jeg kunne la være å betale ekstra. Grunnen til dette var fordi jeg ønsket å ikke føle at jeg kunne kjøpe nødvendige ting om det skulle dukke opp noe. Jeg ville heller venne meg til lavere lønn og dermed mindre ekstra å rutte med på alle områder før jeg fortsatte med ekstra nedbetaling.

Siden jeg får lønn den 15. i hver måned er det nå straks lønning. Jeg vet jeg har en utgift snart i forhold til å måtte kjøpe nye sommerdekk. Derfor følte jeg det var ekstra viktig at jeg visste jeg hadde nok på konto. Det hadde jeg jo og da tok vanen overhånd.

Så nå har jeg satt inn kr 1.000 ekstra på boliglånet bare fordi jeg ikke ville betale samme beløpet på lånet denne måneden også. Jeg fikk en intens lyst til å gjøre det sånn at månedsbeløpet skulle minske denne måneden også. Lysten kom nok hovedsakelig av følelsen jeg får når jeg ser at terminbeløpet er blitt mindre, det er et skikkelig kick!

Hvem skulle trodd det var vanen og følelsen av det kicket som gjorde at jeg tenkte jeg får heller snurpe inn på annen pengebruk så jeg får i alle fall betalt litt ekstra? Tenk å bli avhengig av å betale inn ekstra på lånet? Vel, så lenge økonomien min går opp ellers kan jeg ikke se et eneste minus med det.

Dessuten er jeg fornøyd med at det er den typen pengevane som har satt seg, og ikke shopping… Det kunne det veldig fort vært. Å bli avhengig av kick som gir deg godfølelse tenker jeg er ganske naturlig. Så det gjelder å finne vaner som gir deg kick på en økonomisk positiv måte.

#økonomi #pengevaner #penger #boliglån #nedbetaling #ekstra

4 kommentarer
    1. Jeg kjenner akkurat på det samme. Hadde opprinnelig tenkt å ikke betale noe ekstra på bolig og studielånet dette året, og heller fokusere alt på det jeg har lånt av mamma og pappa. Så skrev du om kikket i jula og vips, der var vi enig om et lite ekstra beløp, og hva gjør vel 60 kr ekstra hver måned?
      Så kom boliglånet, og jeg klarte en måned med å betale regningen og kun den. Så kom den interne dialogen: “Hva om jeg bare betaler det regningen skulle ha vært? For det var jo det som var planen. Jeg skulle jo betale det beløpet… og det er jo bare 300 kr ekstra. Og egentlig betaler jeg ikke ekstra, siden det er det originale beløpet.” Så nå runder jeg det beløpet opp også.

    2. Ingrid: Å runde opp på den måten er jo ganske genialt syns jeg! Med studielånet er det jo gøy å se at så små summer faktisk gjør en forskjell selv om den er liten så er den der.
      Boliglånet mitt runder jeg ikke opp til det beløpet som var i starten. Der forholder jeg meg til dagens beløp og så bare setter jeg inn litt ekstra. På den annen side – i starten var beløpet kr 1.242 og nå er det kr 769 så det er en forskjell på hele kr 473 – nærmer meg kr 500 i forskjell!
      De 300 kr ekstra du runder opp kommer til å ha stor betydning i lengden – og det er en godfølelse du skal ta med deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg