Fra pikerom til kontor – del 2

Dag to og dag tre i påsken fortsatte oppussingen av pikerommet som skulle forvandles til et kontor. Dag to ble i sin helhet brukt til å male.

Dette bildet tok jeg etter jeg hadde brukt nesten tre timer (!) på å male første strøket. Det så veldig skjoldete ut og jeg ble litt bekymret for hvordan sluttresultatet ville bli.

Heldigvis, etter andre strøket (som tok kortere tid å male enn første) så det helt supert ut. Fargen har det passende navnet morgendis, og siden det er litt blått i fargen matcher det også den lysblå fargen jeg har i gangen. Endelig blir det litt mer helhetlig fargevalg rundt i boligen min.

Dag tre kom med mine foreldre. Min far streket opp hvor det skulle sages på gulvplankene og jeg sprang ned og opp trappen for å sage mens han la gulvet. Det var en måte som fungerte veldig bra, men jeg må innrømme at jeg ble ganske lei av å fly opp og ned den trappa etterhvert.

Å sage gulvlistene ble litt av et mareritt – det er nemlig eikelister og nå vet jeg en gang for alle at eik er et veldig hardt treslag. Følte jeg ristet mer enn saga når jeg skulle sage gjennom dem. Det ble ikke bedre når stikksaga gikk tok for batteri og pappa ikke hadde med laderen. Da måtte den andre saga han hadde med til pers. Ulempen var at den ville ikke jeg bruke fordi den bråket og skremte meg litt. Heldigvis var taklisten av et mykere treverk og var mye lettere å håndtere.

Skrivepulten fikk jeg av mine foreldre fordi de skulle kvitte seg med den. Noe som også var grunnen til at jeg faktisk fikk ut fingeren for å få pusset opp rommet, det var på en måte den ekstra “unnskyldningen” jeg måtte ha for å faktisk få gjort det.

Hvor mange timer totalt vi brukte på oppussingen er jeg ikke sikker på, men jeg er heldig som fikk hjelp i bursdagsgave av foreldrene og ikke måtte betale noen en timepris for det.

Materialene jeg brukte kostet jo tross alt også litt, men det hadde jeg heldigvis spart litt opp til. Gulv, strietapet, lim, maling, gulvlister og taklister. Listene var definitivt det dyreste. (papp til å ha under gulvet hadde jeg fra en gang tidligere jeg hadde pusset opp litt) Siden jeg er USBL-medlem fikk jeg litt rabatt i den ene butikken jeg handlet, så det var bra jeg husket å bruke medlemskortet. Totalsummen for det jeg handlet var rett over kr 2.800. Så med tanke på at jeg hadde tippet ca kr 3.000 før jeg hadde sjekket noe som helst sier jeg meg fornøyd med.

Så tips om du skal pusse opp: bruk medlemskort om du har der du skal handle (det gjelder egentlig alle andre ting også; ta med deg de rabattene du kan der du har mulighet – det føles på mange måter litt som “gratis penger”.)

#oppussing #maling #gulv #tapetsering #lister #økonomi #penger

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg