Hvordan gikk det med skattemeldingen din?

Jeg sjekket skattemeldingen dagen den ble lagt ut og ble mildt sagt litt overrasket. Jeg får baksmell i år!

Siden det er første gang jeg har fått det ble jeg veldig overrasket for å si det sånn. Jeg har vært vant til å få igjen et par tusen, så nå at det plutselig var motsatt vei var en total overraskelse for meg.

Jeg har spart i fond, noe jeg ikke har gjort særlig mye av før for å si det sånn. Jeg sparer heller ikke i BSU lenger fordi nå er jeg blitt for gammel til det. BSU er jo faktisk noe av det som har hjulpet med å gjøre så jeg alltid får igjen penger på skatten. Riktignok brukes nå BSU’en min til det den skal nå, nemlig å betale store deler av boliglånet mitt.

I helgen fant jeg frem alle papirene jeg måtte ha for å få sjekket alle tallene. Alle tallene som stod hos meg stemte, men som vanlig måtte jeg selv legge inn privatlånet jeg har til mine foreldre. Akkurat hvor jeg skulle legge det inn var det ikke nødvendig for meg å sjekke selv, Ingrid fra Voksen, til slutt hadde nemlig sjekket det. Selve lånet skulle inn på post 4.8.1, rentene kunne jeg slenge på i samme posten bare jeg passet på at det stod på renter betalt.

Siden jeg hadde den lille endringen ble jeg usikker på om kanskje restskatten min ville forsvinne siden jeg da hadde mer i gjeld. Så jeg sjekket kalkulatoren de har på Skatteetaten sin side. Så vidt jeg klarte å se ble skattesmellen min større? Må innrømme at jeg ikke helt skjønner den og tenker at jeg kanskje har gått glipp av noe?

Mange ulike sider skriver om dagen at det er viktig å sjekke at du får alle fradragene du kan få. Jeg kan ikke skjønne at jeg skal ha noen fradrag, men dette er absolutt viktig for alle å sjekke – det kan jo være du kan enten minke baksmellen eller til og med få tilbake mer om du sjekker alt og finner noen fradrag du kan få.

Klarte du å finne alle papirene du hadde behov for når du sjekket tallene? Fant du noen flere fradrag du kunne få?

#baksmell #skatt #skattemelding #boliglån #privatlån #økonomi #penger

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg