Mars 2018

Jeg satte en del mål for 2018 i starten av desember 2017 – de har jeg (selvfølgelig) allerede endret litt på. Flere av målene har med økonomi å gjøre, og de kommer jeg til å sjekke inn med hver måned.

Når det gjelder studielånet har jeg satt at totalen jeg skal betale hver måned (inkludert renter og andre gebyrer) skal være kr 1.200. I januar 2018 var månedsbeløpet jeg skulle betale kr 1.147, i april kommer det til å være 1.145. Selv om det ikke utgjør mye, så teller hver krone. Bli med på utfordringen du også; rund opp tallet du betaler på studielånet til nærmeste tall du er komfortabel med – sånn at det blir litt ekstra, men ikke så mye at det går ut over andre ting.

  Denne måneden Totalt Mål
Boliglån 1.544,39 10.612,08 50.000
Superspar & Sparekonto 0 6.908 32.000
Fond 1.000 5.000 12.000
Studielån 54 161 (53*12=636)

Jeg har gått sykmeldt en stund (heldigvis på bedringens vei, men det tar laaang tid…), og kommer nå fremover til å få mindre lønn enn hva jeg er vant med. Dermed får jeg en overgangsperiode med mindre penger å rutte med. Den virkelige overgangsperioden for økonomien min starter ikke for fullt før i april, men jeg har likevel vært veldig nøktern når det gjelder ekstra nedbetaling og lite sparing.

Jeg har delt boliglånet mitt i to, og på den lille delen har jeg flytende rente, så der syns jeg det er gøy å følge med på at rentene går ned ved betaling. Spesielt gøy er det når ekstra betaling blir registrert og både renter og terminbeløp minsker.

Dato Lånesum      Renter (totalt å betale) Gebyr (totalt å betale Terminbeløp
01.03.2018 99.930 16.183,06 8.000,- 776,-
31.03.2018 98.385,61 15.839,39 7.950,- 769,-

Det minker stadig på lilledelen av lånet mitt. Det var veldig stas å komme under kr 100.000, og siden jeg er veldig glad i runde tall gleder jeg meg til jeg kommer under kr 90.000. Det kommer til å ta ganske lang tid nå når jeg ikke kan betale så mye ekstra. Heldigvis har det foreløpig ikke påvirket motivasjonen, jeg har bare måttet erkjenne at det kommer til å ta lenger tid enn jeg ønsket. Livet går opp og ned og da er det viktig å fokusere på at jeg faktisk jo betaler ned på lånet hver måned og at totalsummen blir mindre for hver gang.

Når det gjelder formuen var det røde tallet i starten av mars kr -807.804. Når jeg sjekket tallet 31. mars hadde det røde tallet bedret seg mye mer enn jeg forventet. Pr 31.mars var mitt røde tall kr -798.526,- Med andre ord: det røde tallet er under kr 800.000!!! Jeg forventet ikke at det hadde bedret seg så mye, så jeg var mildt sagt litt satt ut. Siden det tallet var så lovende klarte jeg ikke la være å regne på det jeg vil anta blir april-tallene – de er ikke like lovende, men jeg ser ut til å holde meg på riktig side av 800.000… heldigvis!

Hvordan gikk det med din sparing og betaling på lån i mars?

#boliglån #nedbetaling #studielån #sparing #økonomi #penger #personligøkonomi #privatøkonomi #lån

4 kommentarer
    1. Ingrid; voksen tilslutt: Takk!
      Det jeg mener med rubrikken gebyr på boliglånet er totalen som er igjen å betale. Det ser nok litt stort ut sånn det står nå, men det er fordi det er tallene for det som er igjen å betale. Gebyret er kr 50 pr måned, men det er mange måneder igjen av lånet for å si det sånn. Hva gebyret egentlig innebærer? godt spørsmål – banker liker å ta seg betalt – de må jo leve av noe :p

    2. Veldig imponerende tall, spesielt med tanke på at du har holdt igjen på sparinga/ekstra nedbetaling av gjeld for å forberede deg på en tid med mindre inntekt. Håper formen blir bedre og at du snart er tilbake på jobb for fullt😊 God bedring!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg