Shopping?

Noe jeg gjør forholdsvis lite av er shopping. Veldig bra på mange måter siden jeg da ikke bruker så mye penger. Likevel hender det at jeg kjøper med meg ting hjem: garn, notatbøker, bøker, klær, sko, masse godteri, smykker, husting og så videre.

Fremover kommer det til å bli mindre shopping enn før; det har å gjøre med økonomien min. Det burde ikke bli det største savnet for meg, men det er noe med følelsen av at jeg kan shoppe om jeg ønsker det. Å ha muligheten, men ikke gjøre det er faktisk helt greit. Det å ikke ha mulighet på samme måte og det er grunnen til å ikke gjøre det, det føles helt annerledes. Det gir meg faktisk lyst til å shoppe, til å bruke penger på ting jeg ikke egentlig trenger. Grunnen til det er sikkert en psykologisk en som jeg ikke kjenner til.

Uansett. Den siste tiden har jeg faktisk kvittet meg med flere ting fordi huset mitt er fullt. En skulle tro at jeg ikke skulle klare å fylle et hus alene, vel, en bruker den plassen en har. Det har jeg merket hver gang jeg har flyttet. På den annen side, det er utrolig hvor mye jeg faktisk klarte å dytte inn på en hybel på 12 kvadratmeter. Så jeg burde vite bedre enn å fylle et helt hus. En eller annen gang kommer jeg tross alt til å flytte igjen. Tenk det, hele 90 kvadratmeter – der kan en få plass til mye…

Så nå har jeg shoppet lite den siste tiden og heller fokusert på å faktisk kvitte meg med ting. Ikke fordi jeg har tenkt til å flytte den nærmeste tiden, men fordi når en først bestemmer seg for å flytte kan det ofte gå fort. Det har jeg nemlig gjort før og da blir det ikke tid til å rydde å kvitte seg med ting, men en bare pakker ned alt sammen (og da mener jeg virkelig alt – til og med ting som kanskje egentlig burde vært i søpledunken, men som aldri kom så langt). Så når jeg en gang i fremtiden flytter vil jeg helst unngå det.

Derfor har jeg roet ned shoppingen og heller bestemt meg for å kvitte meg med ting. Det er ikke så enkelt fordi jeg liker tingene mine, men jeg ser også at det faktisk ikke er verdt å ta vare på alt sammen. Så jeg har vurdert en regel for meg selv, men foreløpig har jeg ikke klart å gjennomføre den. For hver nye ting jeg bringer inn i huset, må jeg kvitte meg med noe tilsvarende. Noe jeg innser kommer til å være lettere sagt enn gjort. Bursdags-og julegaver kommer jeg til å holde utenfor fordi det har jeg ikke så mye kontroll over. Andre ting derimot…

Tross alt føler jeg at jeg har alt jeg trenger, så hvorfor skulle jeg ikke klare denne utfordringen? Så målet resten av året blir å kvitte seg med ting jeg ikke har behov for, og å ikke ta nye ting inn i huset med mindre jeg kvitter meg med noe tilsvarende. På den måten håper jeg også at jeg kommer til å bli mer bevist på hva jeg handler fordi det betyr at jeg må kvitte meg med noe tilsvarende.

Blir du med på utfordringen? Rydd huset/leiligheten din og ikke kjøp nye ting du ikke har et virkelig behov for uten å kvitte deg med noe tilsvarende. På den måten kan du spare penger og ikke fylle huset ditt for mye.

#mål #penger #shopping #økonomi #rydding #rydde

4 kommentarer
    1. Hva gjør du med det du kvitter deg med? Har du forsøkt loppesalg, eller går det til Fretex/donasjon eller søppel?
      Jeg fikk jo et lite overskudd i høst, og det mest inntektsbringende var bøkene. Jeg solgte de svært billig, men jeg tjente på bøker jeg ikke ville lese mer eller hadde plass til. Klarer bok-gale deg å kvitte deg med bøker, eller er det andre ting som forsvinner fra huset?

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Har ikke forsøkt loppesalg, men hadde litt lyst til det. Utfordringen der er at jeg ikke aner hvor jeg kan bli med på sånt. Bøker som faller litt fra hverandre, misfargede sko og andre sånn ting går i søpla. Brukbare klær og sko, bøker, cd’er og andre ting doneres. Hadde faktisk noe klær og sko jeg tenkte å selge i en facebookgruppe, men det ble stående i over et halvt år uten at jeg gjorde noe, så fant ut at donasjoner gjør jeg i det minste… Ingen penger inn, men får kvittet meg med ting i alle fall.

      Bokgale meg sliter nok litt med bøkene, men har kjøpt på loppemarked og biblioteksalg, fått noe for å hjelpe til på loppemarked og lignende. De bøkene er det overraskende lett å kvitte seg med. Bøker jeg har kjøpt selv, vel, de står foreløpig veldig trygt i bokhylla…(selv et par jeg ikke har lest ferdige fordi jeg ikke likte dem…)

    3. Jeg fikk nesten ikke solgt noen klær på loppemarkede, det var kun veldig spesielle klær som gikk. Det er derfor jeg foreslo bøker i stedet for. Det og små duppedipper gikk ganske fort.
      I Stavanger er det studenterforeningen som arrangerer loppemarked, og nå i april er det den store garasjesalg helgen. Har dere noe slikt kanskje? Muligens du kan google “Loppemarked” og byen din. Kanskje du finner noe og hvor det står “Vil du ha egen bod?”

    4. Ingrid; voksen tilslutt: Jeg har lett litt rundt, men finner kun loppemarkeder som holdes av idrettslag, skolekorps og lignende. Skjønt, jeg vet det er noe vår/sommermarked av noe slag i byen, men det er med andre ting – ikke lopper.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg