Skrelle utgifter?

Hva gjør du om du får beskjed om at du må gå ned i stilling og dermed kommer til å få mindre i lønn?

Regner du med at alt kommer til å fikse seg så du ikke har behov for å tenke på det uansett? Får du panikk? Eller begynner du å planlegge?

Av disse spørsmålene vil jeg kanskje anbefale å fokusere på det siste: planlegging – og noe av den planleggingen burde gjøres før det i det hele tatt er et alternativ. Med det mener jeg at du burde planlegge noe av den økonomiske situasjonen din ved å passe på å ha en buffer av noe slag. Det gjelder for så vidt ikke bare ved jobb, men om noe annet skulle ryke (bil, oppvaskmaskin, vaskemaskin, kjøleskap osv.) – så er det lurt å ha noe i bakhånd så ikke panikken tar over.

Nå er nok ikke alle like glade i å planlegge som det jeg er, men ofte er det ikke så innmari mye planlegging som skal til. Bare det å ha tenkt gjennom en situasjon kan gjøre deg mer forberedt om noe skulle skje.

Det første jeg vil anbefale er å alltid ha en buffer på en sparekonto. Hvor mye du har behov for blir litt opp til deg fordi det varierer fra person til person. Ditt behov kan raskt vise seg å være ulikt mitt behov. Minimum burde være å ha en månedslønn på sparekonto fordi om noe skulle skje med lønnsutbetalingene er dette det mest nærliggende å tenke på. Ha nok til å betale eventuelle regninger som kommer inn neste måned. Etterhvert kan du selvfølgelig bygge deg opp en litt større buffer avhenging av hva du føler deg komfortabel med.

Så var det det med å skrelle utgiftene. Hva er ditt absolutt minimum av penger du må ha for å få det til å gå rundt hver måned? Regn kun med helt livsnødvendige ting: strøm, husleie, forsikringer, mat. For min del inkluderer jeg også linser, mobilabonnement, bensin, bompenger, lån.

Ting som ikke regnes som livsnødvendige, som å gå på kino, spise ut, bestille take away, drinker på by’n og Netflix, sånt teller ikke med. Dette er ekstra ting du kan unne deg når du vet du har råd til det.

Dette er en øvelse jeg vil anbefale og som jeg holder på med selv i disse dager. Jeg har mange faste regninger som kommer inn, og må ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt så mye over dem. De kommer, det er penger nok på konto og jeg betaler dem. Derfor går jeg nå gjennom alle faste regninger og ser etter muligheter til å minske dem. For eksempel sjekket jeg litt priser på forsikringer og kommer nå til å betale omtrent kr 240 mindre hver måned (!) fordi jeg byttet. Det tilsvarer kr 2.880 i året – noe som er omtrent det samme jeg bruker for å pusse opp et helt rom i påsken.

Har du tenkt over mye du kunne skrellet utgiftene dine med om du virkelig var nødt?

#økonomi #penger #privatøkonomi #personligøkonomi #utgifter #inntekter #spare #sparing #regninger #fasteutgifter #huslån #lønn

4 kommentarer
    1. I går innså jeg at jeg også betaler for mye i forsikring! Må begynne på det igjen.
      For tre år siden nå, fikk jeg beskjed om at de ikke hadde noe annet enn en 50 % stilling til meg, fra sommeren av. Så ble det utsatt, og utsatt og utsatt en siste gang. Først i november ble stillingen kuttet, og da jobbet jeg til april med en 50 % stilling.
      Det er det beste som noen sinne har hendt meg. Det var nemlig det som satte fart på min personlige utvikling og mål. Jeg var tvunget til å vurdere meg selv, jeg var tvunget til å endre meg, når jeg ikke frivillig hadde gjort det på 5 år. Ingenting av bloggen hadde skjedd, om jeg ikke hadde mistet jobben. Økonomien måtte vurderes, drømmen, planene, fremtiden. Utrolig mye bra kom ut av det. Så for min del var det hell i uhell. 🙂

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Jeg tror det ofte blir som du sier; hell i uhell. Det kommer ofte gode ting ut av det at en måte se på ting med nye øyne, få et nytt blikk på ting. Jeg jobber med å snu tankegangen, og føler at det sakte og sikkert går fremover. Det er noe med det at når du er nødt, så får du det til.
      Det er fort gjort å ikke tenke over forsikringene og bare betale de regningene som kommer. Nå har jeg lært at det lønner seg å sjekke det. Tenk, jeg kunne sikker spart flere tusen i flere år om jeg hadde sjekket det tidligere. I stede for å bli frustrer for det, velger jeg å se positivt på det: endelig har jeg gjort det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg