Formue

Å ha en stor formue – det hadde vært noe, en ønskedrøm eller en plan som kan skje i fremtiden?

Er det det store spørsmålet?

Som vanlig kan den typen ting regnes ut på flere måter; litt som statistikk – det kan vries slik at du ofte får svarene du vil høre. Det betyr ikke alltid at det nødvendigvis er det mest riktige. Tall kan manipuleres på ulike måter.

Min formue kan jeg regne meg fram til på ulike måter; den ene måten ville gjort meg til millionær, mens den andre gjør at jeg kun har gjeld. Hovedforskjellen på de to ulike utregningene er huset – om jeg tar det med i regnestykket eller ikke. Jeg velger å ikke gjøre det for jeg må jo uansett ha et sted å bo.

På mange måter er det lett å regne sammen hva formuen din er: du tar alle eiendelene dine minus all gjeld du har. Med eiendeler regnes ofte hus, bil, hytte, båt, bankinnskudd, fond og andre lignende verdier. Gjelden er nettopp det den sier; gjeld – huslån, studielån, privatlån, billån, forbrukslån og kredittkortgjeld.

Jeg har ikke alle disse tingene, og jeg velger å ikke ta med hus og bil blant eiendelene mine for det er ting jeg uansett må ha. Dette gjør at min finansformue er stor og rød. Et negativt tall. Det føles litt skummelt, men jeg vet også at huset kan selges og at jeg dermed ville blitt kvitt røde tall. På den annen side, de røde tallene bekymrer meg ikke så mye nettopp fordi jeg har huset mitt.

– 807.804 – dette er mitt røde tall.

Det føles veldig stort. Derfor er det godt å vite at det har blitt mye mindre bare siden oktober 2017 (da var mitt røde tall nemlig hele – 870.166) Det er STOR forskjell. En forskjell som føles god fordi jeg vet jeg har jobbet hardt for å få det til.

Å se at et slik tall stadig blir bedre (kalles det større eller mindre i dette tilfellet? tallet i seg selv er jo blitt mindre, men formuen min har teknisk sett økt…). Dette gjør at jeg tror jeg vil ta det med i den månedlige oppdateringen min; bare så jeg kan se utviklingen min.

Vet du hva din finansformue er? Er du i det røde som meg, eller er du på pluss-siden? (hvordan har du i så fall kommet deg til pluss-siden?)

#penger #lån #finansformue #privatøkonomi #personligøkonomi #økonomi

2 kommentarer
    1. WOW Kjersti! Så utrolig bra jobbet!
      Det er jo over 60 000 kr på fem måneder! Hvordan har du fått det til? Du er kjempe flink og dyktig!
      Jeg er helt enig, jeg regner heller ikke med huset, og stresser ikke så mye med mine negative tall (-1 339 000) fordi leiligheten min er verdt mer. Men jeg lengter til jeg er under 1 mill. og da er jeg allikevel nokså langt i fra å være millionær. Gratulerer med det forresten!

    2. Ingrid; voksen tilslutt: Takk; jeg er litt overrasket over at det ble så mye, men så har jeg jobbet med det også. BSU går til fastrentedelen av boliglånet, og så betaler jeg en god del til mine foreldre hver måned. I tillegg til at jeg har spart noe og betalt ned ekstra på lånet. For å si det på en annen måte: jeg har ikke brukt så mye penger på masse annet. Det jeg har gjort er å bruke budsjett på en god måte, og finne muligheter og spare om det har vært noe ekstra jeg ville ha.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg