Gebyrer og liten skrift

Jeg bruker nettbanken min flittig. Der jeg kan bruker jeg også e-faktura eller avtalegiro. Det er enkelt; det eneste jeg må passe på med avtalegiro er at det er penger på konto.

Derfor tenkte jeg ikke et øyeblikk på at når jeg begynte å betale bensinen med Mastercard at jeg ville få en fysisk papirfaktura i posten. Gjett om jeg var overrasket! For det første så fikk jeg papirfaktura, og så måtte jeg til og med betale fakturagebyr fordi den kom på papir? Idet jeg forstod hva som var skjedd ble jeg litt irritert. Så innså jeg også at om jeg hadde lest det som stod med litt mindre skrift ville jeg fint kunne unngått det gebyret. Jeg kunne valgt å få fakturaen rett i nettbanken.

Selv om jeg vet det er viktig å lese alt i avtaler, spesielt det med liten skrift – hadde jeg tydeligvis glemt hva jeg hadde lest.

Heldigvis er det mulig å lære av feil en gjør; så det var bare den ene gangen det skjedde.

Det å lese alt som står i kontrakter er noe jeg lærte en gang når jeg var liten – hvorfor og akkurat når vet jeg ikke. Det er tydeligvis ikke noe alle gjør. Når jeg skulle skrive under på papirene i banken når jeg fikk huslånet mitt, forventet den ansatte i banken at jeg bare skulle signere. Vi hadde jo tross alt snakket om beløpt og nedbetaling og lignende. Likevel, når den ansatte kom med papirene satte jeg meg ned for å lese gjennom, også alt med liten skrift. Den ansatte var ganske overrasket, men hentet en kopp te til meg som jeg drakk mens jeg leste gjennom.

Jeg unngår så godt jeg kan å betale gebyrer. Om jeg kan unngå å betale frakt på varer jeg bestiller også, så gjør jeg det. Om en nettside skriver at det er fri frakt over et spesifikt beløp, prøver jeg å vente med å handle derfra til jeg uansett skal ha varer for beløpet over den grensen. Må innrømme at jeg noen har stilt meg selv det spørsmålet om det er smålig å gjøre det på den måten? Er jeg gnien? Eller er det greit å vente til jeg skal ha så mye at jeg uansett kommer over beløpsgrensen for fri frakt?

Hva er dine tanker om dette? Gebyrer, lese den lille skriften i kontrakter du underskriver, og betaling av frakt?

#faktura #efaktura #avtalegiro #nettbank #gebyr #kontrakt #frakt #beløpsgrense

6 kommentarer
    1. Jeg er ganske flink, men har forbedringspotensiale her altså 😛 Men har mye e-faktura i banken nettopp for å slippe gebyrer. Liker ikke avtale giro- føler jeg mister litt kontrollen der.

    2. Gnierfru: Det er mange av oss som har forbedrings potensiale 🙂
      Må innrømme at jeg også foretrekker e-faktura; mye lettere å ha kontroll over dem enn avtale-giro.

    3. Liker best å få papirfaktura jeg, for bedre kontroll, men styrer unna gebyrer der jeg kan. Betaler forsikringer en gang per år, for å slippe å få ekstra prosenter på å dele det opp, tilbakebetaler mastercardet med det samme det er brukt, da man da unngår faktura og passer på gratis frakt og søker etter beste priser og venter på salg m.m. Spart masse med å være litt oppmerksom.

    4. En tidligere kollega oppdaget at han treningssenteret hans ga han fakturagebyr, tross den kom som e-faktura. Det var ikke greit mente han og ringte sporenstraks til de. Men nei, gebyret kunne de ikke gjøre noe med, det var og forble der.
      “Greit” sa eks-kollegaen min, “Men siden jeg betaler et gebyr som til vanlig er reservert for papirfaktura, så får dere begynne å sende den til meg som papir”. Og så vidt jeg vet, så får han den fremdeles på papir. 😀

    5. fjellgeitbundingen: Det å være oppmerksom på en del ting kan lønne seg mer enn man tror noen ganger. Jeg betaler forsikringen hver måned, så det med ekstra prosenter for å dele den opp har jeg ikke engang tenkt over (kanskje noe jeg burde tenke over…?). Syns du høres veldig fornuftig ut på dette området 🙂

    6. Ingrid; voksen tilslutt: Syns det hørtes veldig rart ut at de ikke kunne gjøre noe med det fakturagebyret? Ganske forståelig at han da ville ha det på papir – han betalte jo tross alt for det 😮

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg